fredag den 1. juli 2011

Min lyserøde pom-pom valmue, clematis og liljer.


Endelig sprang en af mine absolut yndlinge i haven ud. Det er den lyserøde pom-pom valmue. Er den ikke skøn?



Jeg har aldrig sået denne valmue, så jeg ved desværre ikke hvad den hedder. Jeg har haft den i omkring 10 år, og den kommer troligt år efter år. Naboerne har den også i deres haver, og vi elsker den allesammen. I år har den været rigtig dygtig til at komme de rigtige steder :-)


Og en af yndlings-clematiserne blomstrer også nu. Det er 'Remembrance', som er en gruppe 3 clematis.
Den er selvimporteret i kuffert fra London :-) Jeg havde læst om den i Gardeners World, og så måtte jeg bare eje den. Og den blomstrer helt overdådigt hvert år.



Desværre hænger den i lidt tynde tråde i år, fordi den døde montana havde snoet sig ind i den, men den blomstrer videre alligevel.


Har I set denne her? Det er 'Niobe'. Og det er nok den flotteste blomst, jeg nogensinde har haft. Ikke at jeg har haft ret mange. For først stod den et par år i for meget skygge, og de sidste to år er den visnet ned af visnesyge inden den nåede at blomstre. Men i år ser den sund ud indtil videre... jeg tror at den hørte at nu var det sidste chance :-)


Se, hvor den matcher den mørke blærespirea.


Endnu en skøn lilje er i fuld gang nu. Det er 'Gran Paradiso'.


Den står hér i mit lille bed sammen med de farverige Lychnis, Malvaer og Zinnia'er.


Og I kan tro at denne hér lyser op i skyggen fra æbletræet. Det er 'Connecticut King'. Den er helt utrolig hvert år, og formerer sig villigt. Disse to liljer, samt den orange jeg har, er alle tre billige liljer fra Netto, og jeg har haft dem i mange år. Men jeg tror også at min jord er perfekt til liljer.


 
Alle liljerne lyser dejligt op i det orange bed lige nu. 

14 kommentarer:

  1. Sikke en skøn valmue, det er en fantastisk farve jeg aldrig har set før. Mine er meget mørke. Dine liljer er også skønne. Der er meget dejligt der blomstrer nu.

    SvarSlet
  2. Flot lyserød valmue - den farve ser man ikke ofte.

    Jeg er da også helt vild med din Niobe - der findes vel nok mange skønne clematis.

    Liljerne ser ud til at trives perfekt hos dig.

    SvarSlet
  3. Der er 'knald' på din have :O)
    Meget yndig din valmue. Og alt det andet selvfølgelig

    SvarSlet
  4. Hvor er det en nydelse at se på!
    Kh Solsikke

    SvarSlet
  5. Skøn valmue og dejlige clematis.

    Ha' en dejlig aften;-)

    SvarSlet
  6. Den gule er vidst den samme som min, den er nemlig også fra Netto :-)
    Niobe er da helt fantastisk, det bliver nok min næste clematis :-)
    God weekend

    SvarSlet
  7. Hej

    Det er rigtig flotte blomster, du har.

    - Ungersvenden

    SvarSlet
  8. Piękne kwiaty w Twoim ogrodzie, a mak zasługuje na wyróżnienie za wygląd. Pozdrawiam

    SvarSlet
  9. De er skønne dine dobbelte opiumsvalmuer......skønne indslag i julihaven og smukkest når de har sået sig selv, så bliver planterne store og kraftige - glæder mig til mine snart springer ud også :0)

    SvarSlet
  10. Den er ret sjov, den "puddel" valmue :o)
    Dine to clematis er superskønne, jeg gik også og glædede mig til Niobe - inden visnesygen angreb den... suk!! Men nu kan jeg spotte to små skud, så der er da liv dernede. :o)

    SvarSlet
  11. Hej Hanne
    Tænker meget på, hvordan det er gået med dig og din have i dette forfærdelige regnvejr, som I fik i weekenden. Håber din have består endnu.
    Mange hilsener
    Lisbeth

    SvarSlet
  12. Gode billeder.
    Smukke blomster. Jeg kan især godt li´ farven på Niobe.
    Tak for kigget.

    SvarSlet
  13. Hej Lisbeth.
    Tusind tak for din søde hilsen på min blog.
    Og ja, min have er der endnu, den har det faktisk meget godt, nogle knækkede planter, men det er ikke slemt.
    Det er værre med huset, for vi fik vand i kælderen. Vi bor med hævet stueetage, så vi bor også i kælderen, soveværelse og kontorer.
    Så det er lidt af et mareridt. Vi havde mellem 10 og 20 cm vand over det hele. Det lykkedes os at lave dæmninger med alt vores sengetøj og håndklæder, så det ikke steg så meget i to af rummene.
    Det er helt umuligt at komme i kontakt med hverken falck eller forsikring selskab, så hele vores vej går faktisk forvirret rundt og ved ikke rigtigt hvad vi skal gøre.
    Men der er mange som er meget værre ramt herovre, så det må tage den tid det tager.
    Mange hilsner
    Hanne

    SvarSlet
  14. hej Hanne. fantastisk blog du har dig, den lyserøde valmue har jeg også haft engang. Flot, det er den..

    Mange Hilsner fra Bente

    SvarSlet