torsdag den 28. juli 2011

Under pergolaen

Det var ikke det bedste vejr i dag. Overskyet, ret mørkt og blæsende. Men i det mindste holdt det tørt til sidst på eftermiddagen. Så jeg besluttede mig for at få sat skik på pladsen under pergolaen. Den trængte virkelig.


Jeg fik selvfølgelig ikke taget et før-billede... det glemmer jeg altid.
Men hér har I i hvert fald efter-billedet. Jeg er selv rigtig godt tilfreds med resultatet :-)
På den bagerste stolpe har der groet en 'New Dawn' rose i omkring 10 år, tror jeg. Det har altid været et stort arbejde at klippe den ren, så jeg har ikke fået det gjort ofte nok. Og i vinters frøs det meste tilbage, så det så forfærdeligt ud.
I dag da jeg så endelig tog mig sammen, slog det mig pludselig at den da slet ikke skal gro helt deroppe. Det har nemlig også ærgret mig, at jeg ikke kunne komme til at 'snuse' til roserne.
Så jeg tog de to 'stammer', som den har tilbage, og bandt dem ned til hver side. Én langs hegnet, og én hen langs skuret. Så håber jeg at den på længere sigt vil sende små skud opad fyldt med roser :-)
Den står langt fra optimalt her, da pergolaen vender mod nord. Men det vidste jeg ikke noget om, da jeg lavede den i sin tid. Så nu ser vi om det virker, så rosen får et år til.


I det smalle bed, bag den bagerste stolpe, regerer høstanemonerne nu.
Jeg elsker mine høstanemoner. Har I set hvor høje de er? Næsten 2 meter.
De elsker min fugtige lerjord, så jeg har sloges godt med dem i mange år, for de breder sig virkelig meget her.
Men nu har jeg fundet den perfekte plads til dem. De bliver bremset af fliser på den ene side; på den anden er der et støbt cementgulv inde i skuret. Bag hegnet har naboen græs, så det er heller ikke noget problem. Så jeg skal kun holde dem i ave på siderne i de to bede, og foreløbig må de godt brede sig der.
Jeg elsker når jeg får løst sådan et problem i haven :-)
Det er et meget besværligt område her under pergolaen, fordi her står vand når det regner meget.
Derfor skal Clematisen op ad skuret også flyttes til efteråret.


Kan I se hvorfor jeg har været villig til at kæmpe i årevis, for at finde et godt sted til disse skønheder.
Forresten, så død-hoveder jeg også mine høstanemoner, så kan man forlænge deres blomstring i flere uger.


Hér ser I hvordan jeg har tvunget rosen hen langs hegnet. Jeg håber virkelig at det vil fungere, for dette er den perfekte højde for min næse ind i en rose :-)


Det er da bare en af de yndigste roser, den 'New Dawn'.


På den diagonalt modsatte stolpe gror min 'Coral Dawn' rose. Den har den skønneste duft.


Det er disse skønne Floks, I kunne se på billedet ved siden af høstanemonerne. Det er et arvestykke, så de dufter skønt og har intet navn :-)


Måske undrede I jer over de høje planter i forgrunden på det første billede. Det er dem her. Det er stokrosernes moder, Althea officinalis, Lægestokrose.
Den har mindre grålige blade, og ikke så store blomster. Og den er meget gro-villig og selvsår sig også hist og her.


Den udgør en flot kontrast til den helt mørke purpurfarvede havemælde. Begge dele er også næsten 2 meter høje.


Er det ikke nogle søde små blomster? Og sommerfuglene og humlebierne elsker den.


Til sidst er endnu én af Dahliaerne begyndt at blomstre. En smuk mørkepink, som jeg har haft en del år efterhånden. Den hedder Dahlia 'Berner Oberland'. Den står her sammen med Cosmos 'Rose Bonbon'.

8 kommentarer:

  1. Hvor ser det fint ud og en god idé med New Dawn rosen, håber det lykkedes for dig.

    SvarSlet
  2. Det var da imponerende højde dine høstanemoner har :-) håber det lykkeds for dig at få rosen til at gro i den rette højde.
    Mange hilsner Mette

    SvarSlet
  3. Lægestokrosen er da smuk med det lidt grålige løv. Sikke en dejlig pergola med smukke roser. Jeg er også super glad for Coral Dawn. Den blomstre med en utrolig frodighed.

    SvarSlet
  4. Hvor er det et dejligt blomstrende rum, du har der under pergolaen. Håber rosen får et comeback :-)
    Hørstanemoner hører til mine yndlinge. Dine er ret imponerende. Mine er ikke så store endnu, og heller ikke sprunget ud, men jeg glæder mig. Håber de bliver lige så fine som dine med årene :-)

    SvarSlet
  5. Det er så dejligt, når man får ordnet et område, som har trængt. Jeg krydser fingre for, at New Dawn får tilstrækkelig lys, for det lyder som et dejligt sted at sidde og dufte til den :-)

    Jeg vidste ikke, at havemelden blev så høj. Har frø liggende, men fik dem ikke sået, så det bliver næste år. Men nu skal jeg da lige tage højde for, at den bliver høj.

    Dejligt at vi nåede i haven inden der igen kom regn!

    SvarSlet
  6. Hvor ser det dejligt og frodigt ud hos dig. Det er så dejligt når man endelig for styr på en opgave - det lyder som en god ide at føre New Dawn hen ad hegnet.

    SvarSlet
  7. Ja vi håber det lykkes med New Dawn rosen. Der hørte en til huset her, da vi købte det, men lige der hvor den stod, skulle vi have værksted og garage, så den måtte flyttes, desværre overlevede den ikke, så nu har jeg købt en ny.
    Høstanemoner er længe om at tage fat, men når de så endelig får fat, så skal jeg da lige love for de breder sig. Mine er ikke så høje som dine, men hvor er det en smuk blomst. Den holder alle vidst af.

    SvarSlet
  8. Wow, sikke en pergola! Den er bare skøn!

    SvarSlet