onsdag den 13. juli 2011

Dagens daglilje og andet godt fra haven.


Først dagens daglilje :-)


Hvad siger I til denne lille skønhed? Er hun ikke helt vindunderlig.
Jeg har købt hende hos Staudefeen for fire år siden. Hun hedder Hemerocallis 'Mini Pearl', og er en lav daglilje, kun omkring 45 cm høj. Farven er nærmest lys ferskenfarvet-rosa.


Hun har aldrig været så flot som i år.


Hun står selvfølgelig i det lyserøde bed. Jeg har haft lidt svært ved at kombinere dagliljerne tilfredstillende i mit lyserøde bed, fordi mange af dem har dette ferskenfarvede skær. Men jeg har simpelthen ikke plads til at lave hele bede med de forskellige nuancer, som findes inden for alle farver.
Så nu prøver jeg at løse det, ved at lade være med at plante en farve, som ikke passer, lige ved siden af. Og når det ikke altid lykkes, så glæder jeg mig bare over de kønne blomster, og trøster mig selv med at alt jo ikke kan matche :-)


Jeg bliver nødt til lige at vise jer min 'Moonlit Masquerade' igen, for jeg synes ikke det billede, jeg viste forleden, helt retfærdiggjorde hvor skøn den er :-)


Hér får I lige et view ud over det pink bed og dammen. Jeg er lige blevet færdig med at klippe tilbage og binde op, og plante sommerblomster hér. Nu passer det hele næsten sig selv i et par måneder... jeg skal kun klippe lidt tilbage og død-hov'de (klippe visne blomster af).



Havedammen er også virkelig groet til i år. Til september er det to år siden, jeg lavede den. Og nu er den fuldkommen som jeg drømte om... ja ok, måske kunne den godt være en lille bitte smule større :-D
Men jeg er ret stolt af at man næsten ikke kan se den sorte folie mere. Ajuga med de mørke blade er virkelig god til at gro og dække her ved vandet.


Nu er mine Dahlia også begyndt at blomstre. De er lidt sent på den i år, fordi jeg fik dem startet for sent. Men pyt, de blomstrer jo lige til frosten kommer. 
Dette er en stikling, som jeg har købt fra en virkelig Dahlia-nørd :-) Pernille Højsgaard fra Gentofte, som holder åben have i august og september, og har MANGE Dahlia. 
Den hedder 'Lindsay'.


Den står her bagved Verbena hastata 'Rosea' med de kønne rosa spir. På hver side af den, er der lyserøde Cosmos på vej.


Jeg syntes altså lige at I skulle se min lyserøde pom-pom valmue igen, for nu er det ved at være slut med dem. Mange af dem er desværre regnet i stykker, men jeg har rigtig mange, så jeg er alligevel godt tilfreds for i år.


Det er høje valmuer, men de står som regel fint uden støtte. Her står de sammen med nyserøllike, Achillea Phartamica 'The Pearl'.


Og så et af dette års højdepunkter. Jeg har kæmpet i flere år for at forspire marmelukærmer, og det har bare ikke duet. De vil jo helst sås direkte, men det kan man bare ikke i mine junglebede.
Men jeg har pottet op og pottet op, og nu kan jeg nyde frugten af alt arbejdet :-)
Er den ikke bedårende, også i knop?
  

Den hedder Lavatera trimestris 'Pink Blush' og er fra Primafrø, hvor jeg handler en del.


I år har jeg sat nogle lysegule stauder og sommerblomster i mit lyserøde bed, og jeg er spændt på hvordan resultatet bliver. Foran marmelukærmen står den lille fine staude Coreopsis 'Moonbeam'.


Den er så sød og let.


Og i midten er denne skønne daglilje på vej. Den står midt i billedet længere oppe.
Jeg synes den er dejlig allerede i knop.


Og så har jeg i år for første gang sået morgenfruer i lysegul. Der står også et par til venstre i bedet længere oppe. Det er en idé jeg fik fra Claus Dalbys blog. Og snegle kan IKKE lide morgenfruer, så de kommer nok til at afløse tagetes hér. Den hedder Calendula officinalis 'Cream' og er også fra Primafrø.

Og så godnat herfra... det blev vist lidt over min sengetid :-)

9 kommentarer:

  1. Dziękuję za pokazanie swojego pięknego ogrodu. Podoba mi się obrośnięte roślinami oczko wodne. Pozdrawiam

    SvarSlet
  2. Hvor har du altså mange skømme, skønne blomster - hvor ser det bare godt ud.
    Din 'Lindsay' er da helt fortryllende :-)

    SvarSlet
  3. Hi-hi - jeg var helt sikker på at Juni var min yndlings-havemåned p.g.a. Iris Sibirica blomstringsperioden - men,men...juli er da også et hit med alle de skønne dagliljer man kan se hos dig og andre bloggere.
    Hilsen Berit

    SvarSlet
  4. Hej Hanne.
    Du viser det ene skønne billede efter det andet. Hvor er dammen blevet fin, utoligt den ikke er ældre.
    Nyd din dag.
    Kh Lone

    SvarSlet
  5. Så mange dejlige billeder. Den lave daglilje Mini Pearl er bare sød og også din lavatera. Det ser ud som om din dam har været der i mange år. Alt ser meget frodigt ud.

    SvarSlet
  6. Din have må være det højeste nu... flot..flot :)

    SvarSlet
  7. Flot, flot have du har Hanne - og rigtig flotte billeder, og al din viden:)
    Ha´en god onsdag - håber vejret arter sig.
    Knus Hanne Bente

    SvarSlet
  8. Ja Mini Pearl er bestemt meget smuk. Og havedammen ser fantastisk ud.
    Med hensyn til Dahlier ja så har vi også samme smag der :-)

    SvarSlet
  9. Hvor er den skøn den lille daglilje. den kunne sikkeert sagtens bor her hos mig. Og bassinet kantet med Ajuga - det har jeg aldrig forstillet mig, men det ser rigtig godt ud. Måske jeg skulle stjæle idéen, når tømrene engang er færdige med terrassen. Ja, de rider ikke den dag de sadler... grrrrr.

    Ha' en dejlig aften.

    SvarSlet