mandag den 25. juli 2011

De sidste nye dagliljer for i år, og 'Pinky Winky'.

Det var først allersidst på dagen at det holdt op med at regne her ved København. Så jeg nåede ikke rigtigt at komme igang med noget i haven. Der er simpelthen også så vådt, og man bliver gennemblødt når man rører noget derude.
Men nu skulle det jo heldigvis holde tørt et par dage, så GLÆDER jeg mig til at komme ud og 'lege' derude igen. Der er også meget oprydning ovenpå alt det vand.

Nu er de sidste af mine dagliljer sprunget ud for i år.


Denne hedder Hemerocallis 'Three Tears' og er rigtig skøn. Den har en lidt mere 'livlig' farve i virkeligheden, men lyset drillede i dag, fordi det næsten var for mørkt til at tage billeder uden blitz.


Den står her i det orange bed, bagved rosen 'Pat Austin', og de to matcher godt. De har stået for mørkt, men jeg har fjernet en stor gren på æbletræet, så jeg tror de får mere lys nu.


Og så lidt snyd :-D Jeg har nemlig lige købt de næste to dagliljer for et par dage siden, og sørme om ikke de begge havde knopper.
Denne her hedder Hemerocallis 'Sweet Hot Chocolate', og den blev jeg inspireret af at se hos Lisbeth fra Høneballehaven.
Det er en virkelig flot og anderledes blomst. Den er endda mørkere end på billedet, og ligner virkelig mørk chocolade.


Denne lille skønhed købte jeg samtidig. Det er Hemerocallis 'Luxury Lace'. Er den ikke bare yndig?
Det er faktisk skægt, for jeg har købt den to gange før. Første gang fik jeg en forkert, og anden gang forsvandt den bare, så jeg er glad for endelig at kunne få lov til at se blomsten :-)


I får lige 'Summerwine' én gang til, fordi den ikke tog sig så godt ud på det billede, I fik forleden. Den har en dejlig farve.


Og endnu et billede af 'Arctic Snow', som I også har set før, fordi det er så flot når de rigtigt vokser til og står med mange blomster på én gang. Denne daglilje begyndte at blomstre den 7. juli, så I kan nok se at man får meget blomst for 'pengene' :-)


I får også lige mine to liljer endnu engang, fordi de er så dejlige, og jeg kan godt love jer at de dufter skønt.



Og nu skal I så se 'Pinky Winky'. Det er sådan et herligt navn, synes jeg. Det er en syrenhortensia, Hydrangea paniculata.
For en uges tid siden så den sådan ud med grønlige blomster.


Nu er næsten alle blomsterne blevet hvide, og i løbet af den næste måneds tid bliver de underste blomster langsomt mere pink, mens de øverste springer ud og starter som grønne osv. Jeg skal selvfølgelig nok vise jer det efterhånden.


Det er simpelthen sådan en dejlig lille busk, som jeg klart kan anbefale. Den bliver ca. 1 meter høj.
Og ja, jeg ved godt at man kan se bar jord her. Men jeg havde lige klippet tilbage og plantet lidt nyt, så det er snart væk igen :-)

15 kommentarer:

  1. Nu bliver det skønt med et par tørre dage. Alt er bare sjaskende derude.
    Mange dejlige dahliaer du har :-)

    SvarSlet
  2. Hvor har du nogle smukke dagliljer, særlig arctic snow og luxury lane er jeg vild med. Det bliver spændende at se pinky winky når de underste blade får mere farve, den er rigtig sød.
    Annette

    SvarSlet
  3. Hvor har du mange smukke Liljer.
    Jeg har også nogle Liljer. De står lidt forskellige steder, men jeg overvejer om jeg ikke kan finde et sted, hvor jeg kan have flere i en samlet gruppe.

    SvarSlet
  4. Ups, jeg var vist ikke rigtig vågen her i morges. Jeg mente selvfølgelig dagliljer ;-)

    SvarSlet
  5. wow jeg er solgt.. den luxery lace er bare SKØN must have plant !!!
    Sikke nogle dejlige planter :-)
    K. Gro

    SvarSlet
  6. Skønne, skønne dagliljer og en skøn hortensia du viser - jeg er glad for begge dele, så ..... :-)

    Hvor skal vi nyde lidt varme og sol - der er vist i alle haver der i de kommende dage kan høres livlig 'have-arbejds-summen' :-)

    SvarSlet
  7. Uha, jeg bliver da også lidt lun på din 'Luxury Lace' :-)
    Glæder mig til at følge 'Pinky Winky' - hvor er den sød.
    Ha' en dejlig dag.

    SvarSlet
  8. Hej Hanne.
    Den Pinky Winky må meget gerne flytte ind her :-)
    .... Lige nu titter solen endelig frem på vestsjælland og du kan tro der osse skal have-knokle-hygges hos mig. Jeg har allerede været på losseren med et trailer-læs grene, nu til morgen.Det er utroligt hvad den kære sol giver af energi.
    Nyd din dag.
    Kh Lone

    SvarSlet
  9. Det er nogle helt fantastiske dagliljer du har :-)
    Kommer vi på landet og dermed får mere jord, er der ingen tvivl om, at der skal være plads til en masse forskellige dagliljer.

    SvarSlet
  10. Smukke billeder af dine blomster.
    Som ved / måske har læst, har jeg jo slet ikke hverken liljer / stauder m.m. - jeg har rhododendron / roser /klematis, men derfor er det altid spændende at se hvad andre har i deres have.
    Vejret her har været sommervejr / sol + 23 rader.
    Ha´en god tirsdag aften.
    Knus Hanne Bente

    SvarSlet
  11. Jeg kan anbefale regnbukser, når det er for vådt derude :-)
    Dejlige dagliljer især den chokoladebrune :-) nej de er smukke alle dem du har sat ind også liljen. Jeg har også et par nyudsprungne, de kommer med i morgen.
    Den Pinky Winky kan jeg vidst ikke leve uden.
    Håber du har nydt dagen i dag.

    SvarSlet
  12. Du har godt nok mange flotte dagliljer i din have :-)

    Den mørke ligner 'Chocolate Candy' til forveksling - den er utrolig blomsterrig, kan jeg se (første år jeg har den).

    Kh. Marlene

    SvarSlet
  13. Hej Hanne

    Tak for din kommentar på min blog, du har da en utrolig samling af liljer, jeg kender desværre ikke navnet på min :( jeg kom til at smide kortet væk på den da jeg plantede den for et par år siden.. øv..øv..
    Og det bedste for vores "vandhund" er vand med rutsjebaner ;)

    SvarSlet
  14. Hej Hanne,
    Daglilje 'Three Tears' er skøn. Jeg har ofte problemer med at få den rigtige nuance frem på mine billeder af dagliljer og andre blomster. Jeg kan se på netbutikkerne at deres billeder heller ikke altid stemmer overens med farvebeskrivelserne, så der er åebnbart mange der har svært ved at lige få den rette nuance frem. Det betyder jo meget om det f.eks er en varm gul eller en kold citrongul nuance man vil vælge. Nogen af mine orange dagliljer ser også næsten gule ud på mine billeder. Jeg må øve mig videre med cameraet - gode tips modtages gerne :o)
    Hilsen Berit

    SvarSlet
  15. Hej Hanne
    Jeg har lige været med en tur rundt i din dejlige frodige have.....den ser skøn ud.
    Har meldt mig som fast læser - for her skal jeg da følge lidt med ;o)
    Kh Helle

    SvarSlet