mandag den 1. oktober 2012

Diascia - en af de bedste sommerblomster


Her skal I altså se en herlig lille skønhed. Diascia, eller tvillingeblomst på dansk.

Sådan et flor af lyserød er da bare skønt her den 1. oktober.


Blomsterne er små, men der er rigtigt mange af dem. Og hun blomstrede lige så skønt i juni og juli.

Hemmeligheden ved at få sådan en blomstring igen er at klippe hende ned til sokkeholderne, når hun begynder at se lidt træt ud hen sidst i juli.
Så sætter man krukken hen et sted, hvor man ikke glemmer at vande den. Og efter et par måneder er hun klar igen.

Sådan en plante her koster omkring 30 kr, så det er da en billig fornøjelse.
Min er dog lidt snyd, for jeg overvintrer dem i det opvarmede drivhus. Det går ikke altid godt, men denne har jeg på andet år.


Den står og lyser op her foran dammen lige uden for terrassedøren.

14 kommentarer:

  1. Se den plante har jeg for første gang haft i en krukke i år, den blomstrede fantastisk, men jeg kendte ikke det lille fif, så der er ikke mange blomster på den nu.
    Jeg har besluttet, at den vil jeg have igen, for den er skøn.

    SvarSlet
  2. Den er rigtig sød, den må jeg huske til næste år og forhåbentlig kan jeg også huske dit fif ;0)
    Knus
    Annette

    SvarSlet
  3. Den var en rigtig smuksak :-))

    SvarSlet
  4. Ja, den dvælede jeg også ved der, under paraplyen, forleden. Vidunderlig, naturlig og sød.
    Ligesom dig.

    SvarSlet
  5. Den er rigtig fin. Min overvintrer ude i haven op til en blostensbelagt sti og har gjort det i hvert fald i fire år.

    SvarSlet
  6. Hej Hanne.
    I april måned købte jeg 3 stk..... de blomster endnu.
    Dem vil jeg helt sikre grave op og overvintre dem et sikkert sted.....for de er så smukke.
    Kh. Margrethe.

    SvarSlet
  7. Den kan man da kun blive i godt humør af at se på :-)

    Og hvor var det fantastisk med svaret i fredags. Jeg blev bare SÅ GLAD da jeg så det. Hurra for livet og alt det skønne, der følger med!!!

    Knus - og så lige et knus til
    Signe

    SvarSlet
  8. Ja den har jeg også, men vidste ikke at man sådan skulle klippe ned. Men min står nu ganske pænt endnu. Men godt at vide, men om den skal overvintre vil jeg lige overveje. Jeg har så meget i udestuen, at man må kante sig rundt om vinteren!
    Jeg til gengæld klippet den lychnis, (som du gav mig navnet på) ....og den blomstrer endnu!
    Den er jeg blevet glad for!

    SvarSlet
  9. Hej Hanne
    Yndige blomster. Hvor er det altså skønt med et indlæg fra dig igen. Masser af lyserøde blomster, tips og tricks - lige som det skal være. Tusind tak for det ...
    VH Nina

    SvarSlet
  10. Hej Hanne.Dejligt at du er på bloggen igen.Og det allerbedste er da at du er erklæret rask nu.Sød blomst du viser-kendte den ikke,men den kommer på min liste.
    Var glad for at hilse på dig i Lyngby,selvom det gik lidt stærkt.Ville have givet dig et stort kram.Men det må blive en anden gang.Rigtig god dag knus Jette

    SvarSlet
  11. Hej Hanne. Det var en yndig tvillingeblomst. Jeg vidste ikke, at man kan overvintre dem. Jeg har selv tre små potter med nogle - synes ikke de er helt så lyserøde som din - måske skal jeg tage potterne indendøre? Jeg er nemlig også rigtg glad for mine.

    SvarSlet
  12. Den er smuk - og sikken en blomstring. Den kunne jeg godt finde på at sætte i en krukke på terrassen næste år.
    Hilsen Christel

    PS: Har nævnt din blog i mit sidste indlæg, fordi jeg har brugt dit tip om mini-drivhuse. Håber, at det er ok.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, selvfølgelig er det helt ok. Jeg er bare glad når andre kan bruge mine tips :-)

      Slet