fredag den 22. juli 2011

Yucca Filamentosa, og Cykelskursbedet.

Ja, det vælter ned her ved København. Vi har ferie, og der er konge-etape i Tour de France, så det giver tid til et blogindlæg ind imellem tv-kiggeriet :-)

Kender I den her? Yucca Filamentosa.



Den står i flere år som en grågrøn bladroset. Og så kommer der pludselig en imponerende stængel med smukke store cremehvide klokkeagtige blomster, som også dufter :-)
Jeg har den to steder i haven, og de er begge startet fra en rodstikling fra en plante i min venindes mors nabos have :-D Ja, jeg 'gafler' planter til mig, hvor jeg kan :-D


De er da søde, ikke?


Vi er i det varme hjørne i forhaven i dag. Op ad huset her vokser der en staude-Lathyrus, eller rettere sagt mange. Den er pink-lilla, og kraftig.


Den har altid stået her, og jeg har prøvet at fjerne den i en periode, hvor jeg ikke havde fået øjnene op for skønheden i det vilde. Men nu accepterer jeg at den vil bo her, og nyder den. Den bliver bundet lidt op i det espalierede pæretræ.


Og så skal I se Cykelskursbedet igen. Ja, jeg ved godt at det ikke er det kønneste navn :-)
Jeg er rigtigt glad for det lige nu. Det er et bed som har drillet mig i en del år, så jeg har arbejdet meget med det. Det er et fugtigt og lidt skyggefuldt bed det meste af året, men i højsommeren er der direkte sol, så det er svært at få planterne til at trives her.


Men nu er det ved at lykkes :-)
Kan I huske at jeg har vist det før, først med den blå flod af forglemmigej og siden med den lyserøde dronningebusk i baggrunden?
Nu er det mest purpurfarvet og lidt hvidt.
Astilben til højre er den samme, I har set ved dammen; et arvestykke. Og den mørke Astrantia i forgrunden, 'Rosensinfonie', har I også set før. Den begyndte at blomstre allerede sammen med Akelejerne og primulaerne i starten af juni, og den har ikke holdt pause siden.


I baggrunden står denne dejlige floks, Phloz paniculata 'Popeye', som jeg også har købt hos Staudefeen.
Den har stået for mørkt i flere år, så den er ikke så stor endnu, men nu trives den.


Er den ikke sød med det røde øje?


Til højre står kvæsurt, Sanguisorba officinalis 'Pink Tanna'. Jeg synes at den er så fin med de små lette blomster.
Den har dog en tendens til at vælte, så den er bundet op.
Jeg er nu ikke helt tilfreds med opbindingen. Er der nogen af jer, som har en smart måde at støtte den naturligt på?


Den blomstrer længe med sine små tofarvede aks.


Nede til venstre i hjørnet har jeg en sød lille kombination, som jeg rigtigt godt kan lide.
Bagerst står en lav, mørkløvet sankhansurt. Den har ikke noget navn, da den er fra et plantemarked. Den får hvide blomster, og er desværre ret langsomtvoksende, men rigtig sød når den får lidt fylde efter nogle år.


I forgrunden har jeg en dybrød jordbærblomst, Potentilla 'Monarchs Velvet', som jeg såede for 6 år siden.



Jeg har svært ved at få et godt billede af den i naturligt lys, fordi midten er så mørk, så derfor får I også et med blitz, så I kan se den flotte velouragtige midte.
Potentillaer er skønne små planter, som væver sig ind i de andre planter, så de er perfekte til det lidt vilde og frodige look :-)
De kæmper lidt i min tunge jord, men til min store glæde har jeg lige fundet 3 nye planter i et såbed nede bagved.

8 kommentarer:

  1. Hej Hanne
    Ja jeg kender godt yucca, jeg har den også, men i år vil den ikke glæde mig med blomster. Den blomstrede sidste år. Jeg ved ikke om den er generet af, at den står imellem en masse andre stauder, som er ret aggressive, men den er ikke nem at frigøre nu.
    Jeg kan godt forstå, du er glad for at dit cykelskursbed fungerer nu, jeg sidder her og tænker, om det er fordi der er kommet mere vand i år. Phlox og Astilpe vil gerne have mere/meget vand, så måske har det været for tørt. Det er imponerende, at Astrantiaen har blomstret så længe, de er ret gode blomstrere, hvis der er noget der hedder det.
    De mørke Skt. Hans urter er længe om at blive til noget, det er også min erfaring. De vil til gengæld gerne have det tørt, så måske er det ikke fordi, der har været meget regn i år.
    Fortsat god blog og regnvejrsdag :-)

    SvarSlet
  2. Jeg har også fået et lille sideskud fra min sommerhusnabo, men jeg går stadig og venter på at planten bliver stor nok til at blomstre. Først stod den for skygget, så den blev flyttet til en nyt bed med mere sol. Nu må vi se hvor mange år der går før den belønner mig med blomster ligesom din flotte plante. Den er en skøn og imponerende med dens store højde.

    SvarSlet
  3. Det er dejligt, når man får et bed til at lykkes efter at have arbejdet længe med det.

    Phlox 'Popeye' er godt nok fin. Hmm... skal måske lige tjekke ud, om hende Staudefeen har den i sortimentet endnu ;-)

    Kvæsurt 'Pink Tanna' plantede jeg sidste år, og den er allerede blevet en stor, flot plante. Har også konstateret, at den vælter noget. Til min almindelige kvæsurt bruger jeg runde staudestativer i jern, som jeg placerer ved planten i foråret, og det fungerer fint.

    SvarSlet
  4. Flotte billeder du viser.
    Her har det også regnet hele dagen.
    Jeg har fået min pc igen - det var harddisken - så alle data er tabt.
    Ha´en god fredag aften.
    Knus Hanne Bente

    SvarSlet
  5. Skøn hvid phlox med lyserødt øje - den er da værd at lede efter.
    Kvæsurt er en ny staude for mig. Meget yndig som 2 farvet. Hvor høj bliver den og gror den under alle forhold?
    Dejligt med et cykelskursbed:-)

    SvarSlet
  6. Det er da en fryd for øjnene at se alle de flotte blomster - Jeg ville ønske at jeg havde en have når jeg ser resultaterne af dine anstrengelser. Tak for at du deler ud.

    SvarSlet
  7. Den er smuk din Yucca.......og ser ud til at trives. Bedet er godt efter alle dine anstrengeser.....det ser ud til du har ramt plet i plantevalget.

    Knus Dorthe

    SvarSlet
  8. Ja jeg kender Yucca Filamentosa - den står her og minder mig om min far og min barndomshave (hvor den stammer fra)den er kæmpestor og får masser af blomsterstængler hvert år. Den holder af grusblandet jord og sol.
    Det er dejligt når et bed begynder at fungere som dit cykelskurbed, desværre er jeg ikke den rette til at råde om opbinding da jeg er en sjuske til det;) Den Plox er da vildt yndig:)

    SvarSlet