søndag den 17. juli 2011

Dagliljer, solhatte og en tør Dahlia.

Øv øv, mere regn fik vi i dag, og ordentlige skyller igen. Jeg kan ikke engang huske hvor længe vi har haft det her ustadige vejr. Men det føles som uger. Jeg ønsker mig tørvejr :-)

I går var det dog en rigtig dejlig sommerdag, så den må vi leve lidt på de kommende bygedage.

Dagliljerne elsker sol og varme, så de hænger noget med hovedet i det her vejr.
Men i går kunne de heldigvis sole sig lidt, og det kunne man tydeligt se på blomsterne.


Første blomst på hende hér i år. Hemerocallis 'Strawberry Candy'. Er den ikke yndig med de mørkere kanter?


I får også lige et solbillede, fordi man bedre kan se de bølgede kanter i dette lys.


Hun bor hér for enden af det pink bed. Og ja, jeg ved godt at hun 'støder' lidt sammen med Dahlia'en bagved, men de er skønne begge to, så det må vi leve med :-)


Hende hér sprang først ud i dag, så hun var mere trist i det våde, kan I nok se.

Det er Hemerocallis 'Barbara Mitchell'. Begge de to ovenstående dagliljer har jeg købt hos Staudefeen for nogle år siden.


Hun står hér ved tæt ved dammen. Den lille sti mellem dammen og det lyserøde bed ligner nærmest en lille flod i regnvejret.


Hende hér kan virkelig ikke lide regnen, så det har taget mig flere dage at få et godt billede. Blomsterne bliver plettede og grimme, når det er så vådt. Og selv på dette billede er hun ikke så flot, som hun kunne være. Det er Hemerocallis 'Edge Ahead'.


Hun står her bag bænken sammen med den lille smukke 'Mini Pearl'. De har en kridhvid drejeblomst imellem sig, som også er ved at springe ud. Den skal I nok få at se senere.


Jeg må lige vise jer et billede af den skønne navnløse, som jeg viste forleden dag. Her kan I virkelig se hvor skønne dagliljer er, når de viser sig fra deres bedste side :-)


Så er det også blevet solhattenes tur i min have. Jeg har kun nogle få stykker, for jeg har altid haft svært ved at holde liv i dem. Denne lille darling har stået og kæmpet i det lyserøde bed i årevis, og altid kun haft en enkelt eller to små sølle blomster. Det er Echinacea 'Pink Double Delight'.
Så nu har jeg reddet den op, og plantet den i en krukke. Staudefeen skriver netop i dag på sin blog om solhatte, og om at de ikke må stå for trangt om foråret. Og det gør planterne i mit lyserøde bed, så det er nok derfor, at den ikke havde det godt.
 Nu er den i hvert fald glad i sin krukke.


Jeg ved godt at denne, 'White Swan', nok er én af de allermest almindelige solhatte. Men for mig er denne plante virkelig en sejr. Jeg er nemlig på min 3. plante nu. 2 har jeg slået ihjel før.
Men nu er det lykkedes mig at få denne igennem de to sidste strenge vintre.
Den står nemlig i det lille hævede bed, som er rundt om den øverste havedam. Den står faktisk meget udsat for frost hér, men der er til gengæld tørt. Så ja, det er hvad de vil have; veldrænet jord. Og der er heller ingen konkurrence fra andre planter. 


Jeg elsker bare når det lykkes mig, at knække sådan en 'have-nød' :-)


Og så skal I også lige se, hvor glad min lille Dahlia blev i går, da den fik lov at stå og sole sig :-)
Det er Dahlia 'Park Princess', som jeg efterhånden har haft i en 5-6 år, så det er en sund lille plante. Og den er endda fra Netto til en 7-8 kr.


Jeg er simpelthen så glad for dette lille område lige ved terrassen.

Og skal vi så ikke alle sammen råbe i kor: 'Vi vil ha' tørvejr!' :-)

10 kommentarer:

  1. Hvor er dine dagliljer flotte. Solhattene er også rigtig fine :-)

    SvarSlet
  2. Jeg melder mig gerne i koret :-)

    Godt du fik knækket solhat-nøden, for det er da nogle skønne blomster. Jeg kunne godt gå hen og blive lidt lun på 'Pink Double Delight', så hende tror jeg da, jeg må gå på opdagelse efter.

    SvarSlet
  3. Du har nogle meget smukke dagliljer. Mine er også lige begyndt at springe ud :-)

    SvarSlet
  4. Vi vil ha' tørvejr! ;-)

    White Swan er da virkelig flot! Det er for dårligt, jeg ikke har sådan en. :o)

    - Ungersvenden

    SvarSlet
  5. Vil vil vil vil vil have tørvejr.
    Sikke smukke dagliljer.
    Har også købt en dahlie i Netto med held.
    Det er da sjovt. Fortsat god have sommer.
    Kh Anne

    SvarSlet
  6. Jeg har også haft så mange fejlplacerede stauder - nogen gik til og nogen fik jeg lavet en feberredning for! Så kan jeg lære det ..... at læse og tro på planteskiltet, og ikke bare tænke "det går jo nok". Min solhat White Swan er feberreddet i efteråret og har 1 blomst i år.
    Hilsen Berit

    SvarSlet
  7. Kære Hanne,

    tak for linket ;-)

    Der ser ualmindeligt dejligt og frodigt ud i din have! Det er sådan en have, man har lyst til at gå på opdagelse i :-)

    Kh. Marlene

    SvarSlet
  8. Jeg er også med i koret: VI VIL HA`TØRVEJR.
    Flotte billeder af din frodige have.
    Ha´en god tirsdag.
    Knus Hanne Bente

    SvarSlet
  9. Jeg er også med og jeg råber ligesom Hanne Bente
    VI VIL HAVE TØRVEJR, TØRVEJR, TØRVEJR og også gerne solskin :-)
    Som sædvanlig samme smag, jeg har også flere af de dagliljer du viser. Men jeg har ikke White Swan i Echinacea, men en masse andre, som mærkværdigvis klarer sig, selvom det er temmelig vådt omkring dem nu.

    SvarSlet
  10. Tænk det hjalp, at vi sagde VI VIL HAVE TØRVEJR, er vi ikke bare heldige? Det må vi prøve en anden dag. Sikken en dag det har været :-)

    SvarSlet