fredag den 18. oktober 2013

Spøgelser mod frost.


Jeg er næsten aldrig klar til at give helt slip på sommeren, når de advarer mod den første nattefrost.
Derfor gør jeg brug af spøgelser af fiberdug en gang eller to hvert efterår. Det var pigerne, der døbte dem 'spøgelser', da de var yngre :-)


Men samtidig står drivhuset jo klar til de overvintrende, og jeg kan godt lide at kunne sætte dem ind lidt efter lidt. Det er jeg også nødt til, når jeg har så mange :-) Så da Michael kom hjem, flyttede vi rundt på krukkebedene. 
Denne samling var jeg ikke klar til at give slip på endnu.


Jeg kender områderne i min have godt, og ved hvor der er lune små kroge, som bl.a. her lige ved den overdækkede terrasse, hvor murstensmuren også holder på varmen.


Kun de Dahlia uden ret meget skimmel kom i ly. Og min mørkløvede basilikum kan også lidt endnu.


Min Penstemon fra frø har lige sat endnu en skøn blomst, så den var selvvalgt.


Flittiglisen med mange knopper endnu.


Og selvfølgelig mine to nyligt udsprungne Dahlia frølinger.



Resten af krukkerne stod eller er sat længere ud fra huset, for her og især lige ved siden af dammen plejer frosten at 'bide' først. 

Så nu vil jeg læne mig tilbage og krydse fingre for, at frosten kun tager dem, som jeg vil af med lige nu.

15 kommentarer:

  1. Spøgelser er gode i denne tid, der må de også godt være i min have, hellere dem end frosten :) Hvor er det altså blevet godt med jeres indgang, jeg har været lidt 'blogfraværende', så jeg ser det først nu. Og dit vinterhi er klar, skønt. Jeg krydser fingre for at natten ikke bringer for meget frost, hverken hos dig eller her, for der da er lige lidt, der gerne må holde bare lidt længere. Knus Anne Mette

    SvarSlet
  2. Det er et stort arbejde at klæde planter og krukker på til frost. Jeg springer det helt over, og nøjes med at tage georginerne op og ind, når den første frost har knækket dem. Du får helt sikkert mere ud af dine krukker på denne måde. Måske er jeg bare en lille smule misundelig. Det ser rigtig godt ud i din have, trods det at vi er i oktober måned.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er nu ikke så stort et arbejde. Jeg tror det tog os max 45 min at flytte rundt og dække til. Men jeg havde også været krukkerne igennem for et par uger siden, så jeg vidste nogenlunde hvad som skulle hvorhen :-)

      Slet
  3. Dejligt at du har mulighed for at lave spøgelser, så du kan nyde dem lidt længere. De er bare så skønne både Penstemon og Dahlia frølinger, jeg kan godt forstå, at du gerne vil bevare dem. Nu må vi se, hvordan det går med frosten.
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
  4. Det er gode søde spøgelser, du har :)

    Jeg har sat mine de sarte ikrukker under halvtag, så håber jeg at de klarer den, og det varer etgodt stykke tid før de næste spøgelsesnætter kommer ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, de varsler jo heldigvis kun en 'spøgelsesnat' i denne omgang. Min erfaring er at man sagtens kan få glæde af blomsterne i flere uger efter, med bare en tildækning, så det er det bestemt værd :-)

      Slet
  5. Hej Hanne
    Der er jo ren Halloween stemning over haven ;o), heldigvis er det kun en enkelt nat de varsler frost i denne omgang, så mon ikke de klarer det, de små spøgelser ;o)

    SvarSlet
  6. Hej Hanne - vi slap for frost i sommerhushaven i nat, så jeg kan stadig nyde mine få dahliaer i krukke. I dit forrige indlæg ser jeg den Triloba som jeg forelskede mig i da jeg besøgte din have for et par år siden. Jeg forsøgte med en efterårsplantet samme år, men den overlevede ikke. Når jeg ser den igen i dit indlæg, så får jeg lyst til at prøve igen med en forårsplantet og se om den kan nå at få ordentligt fat i løbet af sæsonen.
    Lige nu er det hos mig staudesolsikke Lemon Queen der stadig blomstrer på livet løs og giver lidt farve i haven.
    Fortsat god søndag - knus fra Berit

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Berit. Jeg har allerede set en del Triloba småplanter i mine bede, så vi laver bare en aftale om at du kan hente et par stykker til foråret. Og jeg skal også prøve at huske at tage frø fra den, så vi har back-up :-)

      Slet
    2. super - jeg vil meget gerne have "børn" af triloba - det skriver jeg lige i mit have huske-ark på PC´en
      For øvrigt trives din lilla linaria godt hos mig i mit nye lilla hjørne - den hedder "Hanne´s linaria" hos mig - tænker tit på dig og din have når jeg ordner omkring den- så hyggeligt med plantegaver.

      Slet
  7. Kære Hanne

    Jeg har ikke været i haven endnu, og er spændt på om frosten har nappet nogle dahlia og andet. Jeg lagde ikke spøgelser ud i går, selvom jeg har nok af dem gemt væk i skuret.

    Du var så sød at tilbyde mig nogle fiskebabyer til foråret, og det vil jeg hjertens gerne have! Tak! Vi bor vist begge i hovedstadsområdet, så det må vi hitte ud af. Min enlige Sigurd forventes ikke at klare vinteren, for han er blevet en ældre fisk. Nu må vi se. Jeg har købt ishætte, og gjort vandhullet klar til vinteren.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, vi bor ikke så langt fra hiananden, så hvis babyerne klarer vinteren, finder vi ud af noget. Jeg tænkte nemlig også at de ville være perfekte hos dig fordi dit vandhul ikke er så stort :-)
      Du skal nu ikke bare afskrive Sigurd. De er seje de guldfisk, og han har jo klaret vinteren før, ikke? :-)

      Slet
  8. Ja dér kunne jeg have lært noget, og det vil jeg gøre til næste år for alle mine dahlier røg i nat! Så næste år må jeg have mig et spøgelse som dit, det er smart måde, at beskytte. Vi får jo kun denne nat med frost og i næste uge bliver det jo meget varmere. Så holder vores udeplanter lidt længere.
    Smart at samle de sarte langs muren, hvor der jo vil være varmere. Den er skøn din Pestemon.

    SvarSlet
  9. *SMILER* Helt klar til Halloween ser jeg ;0) jeg kan godt forstå du ikke er helt kalr til at slippe sommeren endnu - og fiberdugen er jo en super løsning når frosten pludselig banker på. Her har vi dog været forskånet endnu.....meeen måske jeg skulle begynde at tage mine forholdsregler ;0)

    Dejligt med lidt efterårsaktivitet og klargøring hos dig og sikke fint det ved jeres trappe :0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet
  10. Hej Hanne. Hvor er du smart, du ved lige hvordan du skal gøre. Jeg håber nattefrosten lader vente lidt på sig endnu. Jeg har godt nok fået sat meget ind i dag, men mangler stadig mit store oliventræ, som jeg ikke kan håndtere alene, det kræver to mand og en sækkevogn!

    SvarSlet