mandag den 28. oktober 2013

Asters - del 2 og en efterårstur rundt i min have.

 
 
 Det Lyserøde bed set fra den østlige ende ned mod mit arbejdshjørne og Drivhuset.
 
 
Her i den sydvendte del af det Lyserøde bed er der selvfølgelig også Asters.
 
 
Hende her fik jeg ikke bundet op i år, men pyt, det lidt rodede udtryk passer meget godt med efterår og brune blade synes jeg :-)
 
 
 
Det er Aster novae-angliae 'Andenken an Alma Pötschke', og her ser I så endnu en god grund til at have de sentblomstrende blomster i haven, for så kan insekterne få tanket lageret op her inden vinteren :-)
 
 
Her står igen den lille skønhed, som jeg lovede at vende tilbage til ovre på den modsatte side af bedet.
 
 
Det er Aster dumosus 'Herbstgruss von Bresserhof'. En køn lille sag som kun bliver 40 cm.
 
 
Nu er vi så ovre i den modsatte side af haven ved min miserable hæk ind mod naboen. Her ligger Æbletræsbedet, under æbletræet :-)
Her kan I se hvad jeg mener med de bare ben, for jeg blev syg, mens jeg anlagde dette bed forrige år, så det er aldrig blevet færdigt.
 
 
Der skal noget mellemhøjt hen foran disse 'ben'.
 
 
Jeg elsker den måde disse små blomster lyser op langt væk.
 
 
De er fra min venindes have, så intet navn.

 
Denne skønne lilla sag er også kun mellemhøj.

 
Også et arvestykke, så navn ukendt.
 
 
Aster cordifolius 'Little Carlow' har jeg vist jer før. Den er fra sidste år, så den er ikke så stor endnu, men jeg er bare glad for, at den har overlevet den tørre sommer. Den bliver 70-90 cm høj og bliver anbefalet af bl.a. CD så vidt jeg husker.
 
 
Hende her er også ny, men fra forrige år, og jeg er HELT vild med den dybe lilla farve. Desværre var hun ikke så fotogen på en blæsende dag, men farven tager man ikke fejl af.
Hun står i min Orange Have.

 
Hedder Aster novae-angliae 'Marina Wolkonsky' og kan fås hos Vores blogkollega Staudefeen
 
 
Asters er ikke altid glade for at bo i krukker, men med denne Aster divaricatus går det fint.
 
 
Jeg er på en eller anden måde fascineret af midten af disse Asters. Den måde de skifter farve på, og det at det nærmest ser ud som om der er sat små perler eller nipsenåle i midten på dem.
 
 
Den sidste Aster i min 'samling' er Aster ericoides, Lyngasters.
Her står den i en potte, men den er nu plantet ud i mit Sol- og Månebed.

 
Den bliver omkring 80 cm høj.
 
Det var så den efterårstur rundt i min have, for at se mine Asters.
 
Nu er jeg så spændt på at høre om jeg har fået 'omvendt' nogle af jer derude i Blogland? :-)
 
Jeg vil lige tilføje, at så vidt jeg har erfaret rør sneglene ikke Asters.
 

13 kommentarer:

  1. Tak for turen, Hanne!

    Hjerteligst

    SvarSlet
  2. Njah jeg ved ikke rigtigt :) nogen af dem ligner mine, som breder sig ret meget, mine har nu ikke sådan nogle fine tyske navne. Den lyserøde Alma er ret flot, den kan jeg godt lide. Marina Wolkonsky er også fin, som du ved har jeg selv anskaffet mig den. Den er fra Thyboesminde Stauder, heldigvis blomstrer den fint nu, men den er ikke nem at tage billeder af, slet ikke i blæsevejr, så jeg måtte slette mine.
    Knus og tak for astersbilleder.

    SvarSlet
  3. Ja,Hanne. Nu kan jeg se, hvad jeg mangler i min efterårshave. Asters der bare blomster trods vejr og vind. Jeg har haft en meget flot Lyngasters engang, som var det sidste, der blomstrede i haven om efteråret. Let og graciøs som en brudeslør set på afstand.
    På foto 1 viser du en væg med et vindue? hvidt skab eller hvad på den brune væg?
    Hilsen
    Anne Marie

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne Marie. Ja, du må have dig nogle Asters, det vil du ikke fortryde :-)
      Det er et spejl med skodder, som hænger på vores redskabsskur, for at give illusion om at det er en lille hytte :-) Jeg har spejle mange steder i min lille have, for at give den noget dybde.

      Slet
    2. Kan vi ikke få spejlbilleder Hanne, det kunne da være sjovt at se. Jeg har et spejl stående, som jeg ikke helt ved, hvor jeg skal placere. Måske meget godt det ikke var ude i går :)
      Knus Lisbeth

      Slet
    3. To sjæle `n tanke, søde Lisbeth :-)
      Jeg har lige lavet overskriften på en kladde med spejle i haven :-)
      Men der går nok lige nogle uger mindst, for jeg har nogle andre årstidsrelevante indlæg planlagt først. Men I skal nok få et indlæg om spejlene i løbet af vinteren.
      Knus

      Slet
    4. Fint nok, det vil jeg glæde mig til. Det haster jo heller ikke, men sjovt at du lige havde tænkt på det.
      Knus

      Slet
  4. Du kan ikke omvende mig, for jeg er allerede astersfan om en hals. Jeg deler også din fascination af lateriflorustyperne. Din have oser af efterårsstemning.

    SvarSlet
  5. Jeg har mange asters i min have. Dem vil jeg nødig undvære.
    Jeg har dog ikke novae-angliae 'Marina Wolkonsky'
    Jeg er altså en af dem der KAN li` asters, selv om de breder sig.
    Gode billeder.
    Tak for kigget.
    Ha´ en dejlig aften.

    SvarSlet
  6. Hej Hanne. Tak for den sidste del af rundvisningen. Hvor er det nogle gode billeder, dem du har taget af de asters, du har fået af din veninde. Det er et helt portræt.

    SvarSlet
  7. Jeg har ikke mange asters i min have, ikke fordi hjeg ikke kan li dem, tværtimod men jeg er først begyndt at plante stauder for real de sidste par år, så det er bare ikke blevet til så mange endnu. Så jeg har rigtig nydt din flotte samling og har bestemt også allerede fået nogle favoriter til ønskelisten :)
    Så utrolig dejligt at læse at din sidste behandling tegner SÅ fint. Glæder mig så meget :)
    Hjertevarme hilsner
    Rose

    SvarSlet
  8. Jeg skal heller ikke omvendes. Jeg elsker allerede asters. Dejlige billeder du viser :-)

    SvarSlet
  9. Hey keep posting such good and meaningful articles.

    SvarSlet