lørdag den 26. oktober 2013

Sådan vinteropbevarer jeg mine Dahlia.


Jeg lovede jo at vende tilbage med, hvordan jeg opbevarer mine Dahlia vinteren over.
Og hvis vi vil nyde disse skønheder igen til næste sommer, så er det ved at være tid at gemme dem forsvarligt væk.


Her forlod vi mine Dahlia i sidste weekend. De havde stået under åben himmel natten før, så de kunne blive 'svedet' af den første nattefrost.


Min erfaring er, at det er bedst at lade dem blive 'svedet', og derefter lade dem stå i en uges tid, så de kan trække kraften ned i knoldene. Det gør dem også mere 'tykskinnede' til opbevaringen.
Jeg satte mine i tørvejr de 8 dage, fordi jeg opbevarer dem i krukkerne, og så skal de helst ikke være for våde, når de bliver sat væk.


Nu er det så tid til at klippe det visne løv af. Mit røg i haveaffaldscontaineren, fordi de har haft meget skimmel, og det vil jeg ikke risikere at overvintre i komposten.


Denne kunne godt have ventet lidt, da stænglerne endnu var grønne, men nu var det altså i dag, at vi havde tid :-)
Michael svinger saksen.


Noget af det vigtigste er at huske navneskiltene :-)
Her stak knolden lidt op over jorden...


... så derfor fik den lidt ekstra pottemuld ovenpå for at undgå råd og udtørring.


Potterne bliver luget, og alt vissent i potten bliver fjernet, for ellers kan det også give råd under opbevaringen.
Det var hyggeligt 'arbejde' i det lune vejr :-)


Potterne bliver børstet rundt langs kanten foroven og nedenunder, for ikke at få småsnegle med ind Drivhuset.


Og så er de klar til deres vinterhi i det opvarmede drivhus.
Som tidligere fortalt opvarmer jeg det med en lille varmeblæser, og det koster ca. 800,- for en vinter.
At jeg opbevarer dem plantet i pottemuld, gør at de hverken rådner eller tørrer ud. De får overhovedet intet vand før til marts.
Og til gengæld er det jo nærmest en leg, at 'vække' dem til den tid, for de begynder ofte at skyde af sig selv, når det er tid, og så får de deres første tår vand.


Det ser meget ryddeligt og tomt ud, men der er allerede kommet flere beboere ind, og selvfølgelig min kurvestol :-)
Jeg vil lige tilføje, at tidligere år har jeg jo også haft Dahlia plantet i mine bede. Men derfor kan man sagtens opbevare dem pottet op, for det er bare at plante dem i en potte, når man har gravet knolden op.


Tilbage på terassen står mit sensommerkrukkebed. Billedet er taget i eftermiddags og er det ikke et SKØNT syn her den 26. oktober :-)
Det får lov til at stå til vi får 'rigtig' frost.
Og på denne måde er det største arbejde gjort, så resten er til at overskue senere.

*****

*Som en lille sidebemærkning undrer det jer måske, at jeg sidder og blogger, mens der er 'Knæk Cancer'. Men det kommer lidt for tæt på, at sidde og se det 100%, så det kører i baggrunden. Og jeg er selvfølgelig utroligt taknemmelig for det kæmpearbejde, som alle lægger i at skaffe så mange penge som muligt.*

11 kommentarer:

  1. Smart at du kan lade dine dahlia stå i krukkerne, og hvor er du altså heldig med det opvarmede drivhus. Åhh hvor jeg altså glæder mig til at få drivhus igen engang, engang.

    SvarSlet
  2. Det er også nogle barske historier, jeg blogger også imens. Så jeg kan godt forstå, at du ikke lige kan klare at få det hele med. Uha en grim sygdom, men det ved vi jo alle. En af mine gode veninder fik fjernet et bryst og lymfeknuder i går. Vi fulgtes med hendes mand på færgen i morges, det er også hårdt for familien.
    Tak for indlæg om opbevaring af dahlia, jeg har jo mine i bedene, men det huskede du også :) tak for det. Skønt billede af dig.
    Stort knus

    SvarSlet
  3. Dejlig gennemgang af din klargøring af Georginerne og opbevaring :D

    Dejligt billed af dig, Hanne - du ser godt ud!

    Jeg har også fravalgt knæk cancer showet i aften Så meget overskud har jeg ikke endnu. Men det er fantastisk, som der er arbejdet for det - og det glæder mig!

    Hjerteligst

    SvarSlet
  4. Det var et lærerigt indslag Hanne. Som i "de unge dage" i havebloglivet! Tak!!!

    Og du kan tro, jeg godt kan forstå, du synes det er lidt for tæt på, det er en menneskeret bare at ville "være menneske" i stedet for "et menneske med cancer".
    Kram og kærlige hilsner
    M

    SvarSlet
  5. Kære Hanne

    Jeg sendte dig nogle tanker i går, og også jeg forstår, at du gerne vil lægge en smule afstand. Både min mor og far blev ramt af cancer lige som alle mine 4 bedsteforældre samt nogle onkler på begge sider, så ja ........ jeg gav sandelig en skærv. Har også en veninde som fik ryddet hele underlivet for ca. 5 uger siden.

    Tilbage til dahlia. Du og alle med opvarmede drivhuse kan gøre mange ting anderledes end alle os andre. Jeg er ikke gået i gang endnu, men plejer (ja, han er ikke død) at tage knoldene op af potterne, fjerne den værste jord, lægge lidt avispapir ned i nogle meget store plasticpotter, og så lægge knoldene herned. Hele redeligheden sættes i kælderen, hvor jeg stort set glemmer alt om dem til maj måned. Jeres omhyggelighed med at fjerne ukrudt og snegle skal nok give bonus.

    SvarSlet
  6. Hej Hanne.Tænkte også på dig i går under udsendelsen.....og har også en nær veninde der er hårdt ramt.Det ser bare godt ud i dit opvarmede drivhus.....og dejligt at alle dahlia er lige til at gå til til foråret.God søndag til dig knus Jette

    SvarSlet
  7. jeg plejer at grave mine op, børste dem af, og lægge dem i en kasse med træspåner omkring, og ligge dem mørkt og køligt, men din måde lyder dejlig nem til foråret :)

    KH
    Marianne

    SvarSlet
  8. Tak for et lærerigt indlæg, Hanne! Dejligt! Og det er da klart at du lige har brug for et filter når der er Knæk cancer i TV. Det kan bloggen så også bruges til ;-)

    SvarSlet
  9. Sidder her med en klump i halsen. Droppede selv udsendelsen i aftes, men bærer dyb respekt over dit mod på livet. Men man skal altid tro på det bedste - lige som dig. At du overvintrer dine dahliaer og planter masser af løg viser et stort tegn på overskud og håb. Så længe man holder fast i det, kan man klare hele verden.

    Ønsker dig alt det bedste, og glæder mig meget til dine indlæg til foråret med masser af tulipaner i haven.

    Kh Lise

    SvarSlet
  10. Hej Hanne. Det er vist en rigtig god måde du opbevarer dine dahliaknolde på, men det kræver noget plads med alle potterne. Det kan jeg se, at du har i dit drivhus, hvor ser det godt ud med alle potterne linet så flot op. Jeg skal love for, at der er styr på det. Tak for tipsene.

    SvarSlet
  11. Det er en smart måde at opbevare dahliaknoldene på, og jo ikke så arbejdsomt.
    Desværre har jeg ikke plads til så mange potter, da jeg skal opbevare så meget andet i min udestue. Så mine kommer op af potten og lagt i avispapir. Det virker nu også fint.
    Jeg har en ex-kollega også med en cancersygdom, han kunne slet ikke klare sidste uge. Han synes det var hårdt, at blive konfronteret med cancer hele dag ud dag ind.
    Men formålet er jo smukt, og med så mange midler indsamlet, er der jo netop penge til at knække canceren.

    SvarSlet