tirsdag den 22. oktober 2013

Asters - del 1 og en efterårstur rundt i min have.


Asters deler virkelig vandene i Haveverdenen. Jeg er en af dem, der ELSKER Asters, men det ved mange af jer vidst godt. 
Jeg er helt vild med den måde de lyser op som farveklatter imellem de gyldne høstfarver i haven.


Asters findes i mange højder, så de kan passe overalt i bedene. Denne er selvsået, så den har intet navn.


Men rigtigt køn er den, synes jeg.


Hele sommeren står Asters bare som kønne grønne klumper i bedene, og det er også en god egenskab ved dem. Her i Trellisbedet.


Denne er kun 50 cm høj, den bliver 10-15 cm højere i skygge og fugtig jord, men den vælter aldrig.


Det er Aster dumosus 'Jenny'.


Udsigt hen over dammen med det Lyserøde bed bagved og i baggrunden min pergola og Driverhuset. Det fine nye foderbræt fik vi af pigerne i sølvbryllupsgave, og fuglene ELSKER det :-)


Jeg synes ikke, at dette 'vue' ville være det samme uden de lilla og pink farveklatter.
I midten af bedet igen 'Jenny'. Mine Asters bliver aldrig til for store grupper, for jeg flytter hele tiden 'bidder' af dem andre steder hen.


Denne høje sag er et arvestykke, så intet navn.
Mange bryder sig ikke om, at Asters får 'bare ben'. Men jeg planter dem så langt ind i bedene, at de bliver dækket forneden. Derfor vælter de heller aldrig.
Her med Klokkebusk til venstre og foran Virginsk ærenpris og Phlox.


På den højre side står en stor buksbom. Kan I se det? Ingen 'bare ben'.


Det er da skønne glade blomster :-) Og hvis man 'dødhoveder', blomstrer de endnu længere. Hovederne er lige til at knipse af med fingrene.


Det Lyserøde bed set oppe fra huset. Den lave lilla Aster ser I mere til senere.


Og her det Lyserøde bed set fra den østlige ende ned mod mit arbejdshjørne og Drivhuset.

Jeg blev inspireret til dette indlæg af et indlæg hos Marlene fra Staudefeen for noget tid siden.

Fortsættelse følger en af de næste dage :-)

9 kommentarer:

  1. Hej Hanne,
    Smart at plante noget foran dine asters, for de kan da godt komme til at se lidt afpillede ud forneden. Især de høje. Har netop plantet en hvis og en blå (husker ikke navnene), og har nok dummet mig ved at lade dem stå for frit. Man må lære hele livet!

    SvarSlet
  2. Hej Hanne
    Du har helt ret i, at de pynter vældigt i haven, det gør de jo også i min :) men som du ved er de slemme hos mig. Sjovt nok ligner flere af dem du viser mine, så det må jo være mig, der ikke kan styre dem. Heldigvis er der andre end mig, der synes, at de er invasive :)
    Jeg så lige her til aften, at nu er det tid at komme ud og deadheade, så de må blive i morgen.
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
  3. ... du kan nemt overtale mig :) Jeg synes farverne er meget smukke på denne årstid og de spiller fint op til omgivelserne - smart at plante dem inde i bedene så de bare ben skjules.

    knus Ulla

    SvarSlet
  4. Hej Hanne. Jeg må indrømme at de pynter i din have, så man bliver helt inspireret, men jeg har altså et lidt dårligt forhold til asters. Det var dog en positiv ting, at man kan skjule de bare ben. Det er ret smart tænkt! Jeg kan godt lide at du vælger de lyserøde farver, jeg ved jo, at du elsker lyserødt ligesom jeg også gør! Spændende, hvad del 2 kommer til at bestå af. Jeg læste også indlægget for et stykke tid siden og tænkte hmmm - måske skulle man prøve!!!

    SvarSlet
  5. Jeg er også solgt :)

    Hjerteligst

    SvarSlet
  6. Jeg har sankthansurt foran mine asters bare ben, og det virker også udemærket :)

    dejlig efterårshave :)
    KH
    Marianne

    SvarSlet
  7. Hej Hanne
    Skønne billeder fra din høsthave, jeg kan godt se at asters passer perfekt ind hos dig. Jeg er nu ikke så sikker på at de bliver sluppet løs i min have ;o)

    SvarSlet
  8. Skønt, skønt indlæg! Fantastiske asters, du viser, og den selvsåede er da helt vidunderlig. Du har en meget smuk efterårshave. Det er lige så vigtigt, at der er noget at kigge på om efteråret som om sommeren, synes jeg.

    Kh. Marlene

    SvarSlet
  9. Hvor er det altså er dejlig have Hanne har haft, jeg håber den består i hendes minde.

    SvarSlet