torsdag den 6. oktober 2011

Ude med saven, en ny rose og pindsvin i haven.

Jeg har længe gået og kigget på mit Cotoneaster-træ her på hjørnet. Det er Cotoneaster Salicifolia.
Det står der for at bryde noget af vinden rundt om hjørnet. Men det er virkelig groet, og skygger en del i bedet her i hjørnet, og samtidig skraber grenene mod træbeklædningen på vores karnap.
Jeg ville egentlig have spurgt Lone til råds, da jeg holdt 'åben blogger-have', men det glemte jeg. Men så tænkte jeg på det gode råd, jeg læste et sted: 'Hvis du er i tvivl, så klip' :-D Det er lige efter mit hovede, så forleden gik jeg ud med saven.



Det ser godt nok noget 'pillet' ud nu. Men jeg ved af erfaring at det skal være skidt før det bliver godt, så jeg håber på det bedste.


Hvad siger jer med 'beskæringserfaring'? Jeg vil have at det skal stå som et lille træ med en tæt krone; ikke en ret stor krone, kun lige nok til at bryde vinden, og bløde op på alle de rette linier her.
Fuglene er nok sure på mig, for træet er fyldt med lækre bær på denne årstid. Men jeg har lagt det hele på terrassen bag hegnet, så kan de hoppe rundt og spise bærrene der. 


Og ja, jeg er godt klar over at I sidder og kigger nederst i billederne, for at se min skønne solsikke igen. Så hér får I den så i fuld størrelse :-)


Dette er et af mine 'grimmeste' hjørner lige nu. Der har ikke været kræfter til maling de sidste år, og i år har der simpelthen ikke været tørt længe nok, så det er en værre pærevælling. Vi er blevet trætte af vores terracotta-farve på vinduerne, fordi den ikke er køn, når den falmer.
Karnappen skal males mørkebrun, hvis vi får tørvejr til næste år :-)
Vinduesfarven er min mand og jeg ikke helt enige om endnu, men det skal være en farve som falder i ét med murstenene. De to vinduer er hvide, fordi de er nyere end de øvrige.  
Jeg har prøvet flere gange at få Clematis til at gro i hjørnet, men det er syd-øst, så jeg tror at der er for varmt.
Jeg havde en passionsblomst som overlevede her i en 3-4 år, men de sidste to hårde vintre kunne den ikke klare.
Men mens jeg gik her og beskar, slog det mig, at her skal jeg da have en 'Alchymist'. Det er den rose som klatrer op foran på Master Dalbys hus.


Her ser I et billede som jeg har lånt fra nettet. Vil den ikke bare være perfekt i det hjørne?
Det håber jeg, for den er selvfølgelig allerede indkøbt :-)
Den skulle blomstre helt overdådigt, og rimeligt tidligt. Jeg ledte nemlig efter noget som ville blomstre i første halvdel af sommeren.
I bedet står der allerede stokroser i cremefarve og lyserød, og jeg har planer om at min malva i samme farve også skal stå der. Og så er der digitalis, som jo også er i lyserøde-creme farver.
Ja, jeg ved det godt, roser er ikke særligt sunde hos mig, men det må jeg jo prøve at lave om på. Der er i hvert fald indkøbt speciel rosenjord til plantningen, og selvfølgelig får den også min egen kompost. 


Og se så lige hvilken sød lille fyr m/k, Frostie fandt i haven forleden aften. Jeg har altid ønsket mig pindsvin i haven. Hvis jeg ikke havde hund, tror jeg at jeg ville være pindsvine-ven. Vi har kun haft besøg en enkelt gang for nogle år siden. Det var et som boede nogle år hos genboen. 


Men jeg tror måske at denne har været her nogle uger. For Frostie har opført sig lidt underligt ovre ved mit nye bed under æbletræet, og under vores kanin-slot. Så måske har den fundet sig en lun vinterplads der. Nu har den i hvert fald fået en lille skål vand, så den ikke får lyst til at hoppe i dammen.
Det er svært at se på billedet, men den så stor og sund ud.


I får lige min søde Asters igen, for der var mange som roste den i sidste indlæg. Den lyser virkelig op på sin plads bag ved havedammen. 


 Scabiosa caucasica 'Perfecta' som jeg købte i forsommeren, trives fint i sin krukke, og nu blomstrer den dejligt for anden gang.


Denne søde lille geranium har også fuld gang i anden blomstring. Jeg er ikke sikker på at jeg har vist den før; det er Geranium sanguineum 'Max Frei'. Den har en virkelig sød og frisk farve. 


 Den står bl.a. her i kanten i det lyserøde bed.


Og et enkelt Dahlia-billede må vi også lige have. Mine Dahlia elskede virkelig de skønne dage, vi havde. Det er Dahlia 'Bishops Children' som er sået fra frø for 6 år siden. Og det 'uldne' til højre er pels fra Frostie som hænger der til fuglene :-)

18 kommentarer:

  1. Jeg er også altid i syv sind, når det drejer sig om beskæring. Men jeg tror din beslutning er helt rigtig.

    Træværk der skal males har jeg også rigtig meget af. Vejret var da slet ikke til det i sommer, og når det var tørvejr kaldte havearbejdet ;-)

    Solsikken er bare skøn ;-)

    SvarSlet
  2. "Er du i tvivl - så klip!" Herligt udtryk som jeg også har læst et eller andet sted, og det er godt at få gentaget for os som er lidt klippesky!!

    Uden at vide en dyt om det, så tror dit træ bliver rigtig fint til foråret, når det skyder med fornyet kraft.

    Tak for den fine rundtur :o)

    SvarSlet
  3. Tak, nu behøver jeg ikke have dårlig samvittighed over. at skuret ikke blev malet i år :-) Du har jo ret. Det har ganske enkelt ikke været tørt længe nok ad gangen.

    I sådan en dejlig have som din skal der da bo et pindsvin, så jeg håber den har slået sig ned. Men så er der lige det med hundehår til fuglene. Det har jeg aldrig hørt før. Hvad gør det godt for?

    Ha´en god fredag
    Birgitte

    SvarSlet
  4. Ih hvor godt med sådan en ny havegæst Hanne......de er simpelthen en fryd at have på besøg de små pindsvin :0)

    .....med hensyn til klipperiet tro jeg også du har ret i tale måden......det var i hvert fald hvad jeg gjorde med min troldhassel for et par uger siden......og det er ikke blevet så ringe end da ;0)

    Alchymist ser meget smuk ud så det skal nok vise sig at være et godt valg ;0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet
  5. Tak for jeres søde kommentarer :-)
    @Birgitte: Frostie har underuld i sin pels, så det er lige så blødt og lækkert som mohair. Vi hænger det her, så fuglene kan fore deres reder med det.
    Da jeg tømte min mejsekasse sidste efterår, havde de vævet ulden ind imellem det andet redemateriale, så ungerne har ligget som små prinsesser derinde :-)
    Det er bare en skør ide, jeg har læst et eller andet sted :-D

    SvarSlet
  6. Kære Hanne.
    JUBBBIII nu kan jeg kommentere igen hos dig, fordi du har valgt popup-vindue under dine kommentar-indstillinger.
    Det bliver super fint med din cortonaster og det er helt rigtigt klippet, jeg skal nok lave et cortonaster indlæg snart, men skal lige ha' spredt kommentar-budskabet først. Ha' en skøn weekend.
    Knus Lone

    SvarSlet
  7. Jeg tager også motto'et til mig. Uden at have erfaring med Cottoneaster, så tror jeg da nok at det skal blive fint.

    Hvor betænksomt at lægge de afklippede grene til fuglene :) Og pels til rederne - du er en sand fugleven.

    "Alchymisten" er da en fin idé. Den blomstrer desværre kun 1 gang, men helt overdådigt. Har du set at Bilka har dem på tilbud i denne uge? Måske kan man blande, eller gå sammen med nogen, hvis man ikke vil have 5 roser.

    God weekend.

    Ulla

    SvarSlet
  8. På dette besøg på din blog har jeg særlig set mig glad på scabiosen - nu glæder jeg mig endnu mere til at se blå scabioser i min have til næste år. Jeg har kun en hvid der står dårligt placeret og har haft en blomst = en flytter.

    SvarSlet
  9. Hej Hanne

    Jeg har også bestilt Alchymist sammen med en god haveveninde. Held og lykke med den. Den er så smuk.

    Mht. cotoneasteren, tror jeg på at bliver godt blot man tager hensyn til at der skal klippes over udadgående knop - (lidt som på roserne). Ellers risikerer man en underlig gren der vokser uharmonisk indad. Men ellers plejer jeg også bare at klippe løs. Man er jo også nødt til at tage hensyn til at vi jo ikke har ubegrænset plads i vores villahaver.

    Rigtig god weekend Hanne

    kh
    Eva

    SvarSlet
  10. Ihh hvor jeg glæder mig til atse din nye alchymist til foråret :-)
    K. Gro

    SvarSlet
  11. Hvor er du bare flittig - og hyggeligt med sådan en sød lille gæst :-)
    Jeg tror det bliver superflot med rosen - jeg glæder mig også til at se alle de blomstrende billeder til næste år.
    Go' weekend!
    Knus Signe

    SvarSlet
  12. Jeg hylder dit motto, Hanne ;)

    Og jeg kan godt forstå du valgte Alchymist, den er SÅ smuk.

    Hvis du stadig har plads, så må jeg også lige anbefale dig et lille ferskentræ. Vores står også syd-øst - og den elsker det :)

    Nøj, den er fin, din solsikke.....

    SvarSlet
  13. God idé med klipning. Det skal nok blive godt. Jeg har også Max Frei, den er så fin og blomstrer flittigt igen og igen. Det er nok min yndlingsgeranium, jeg har endda fået den helt gratis. Den breder sig godt, men ikke på den dårlige måde.
    Alchymist det bliver så flot, glæder mig til at se det til næste år.

    SvarSlet
  14. Hej Hanne,
    Solsikken er meget smuk.
    Kender godt det med at klippe ned, super motto det er lige mig.
    Rosen bliver rigtig godt i det hjørne tror jeg så held og lykke.
    Godt at du har købt rosenjord til en god start

    SvarSlet
  15. Jeg har desværre ikke styr på beskæringskunsten, men jeg håber du får et flot resultat ud af det.
    Alkymisten er rigtig flot, glæder mig til at se billeder til næste år.
    Knus
    Annette

    SvarSlet
  16. Jeg har ikke så meget forstand på beskæring, men jeg tager også mottoet til mig. Jeg tilslutter mig den gode idé med Alchymisten. Jeg tror, det bliver så flot dér i hjørnet, idéen med et ferskentræ er også god. Det er imponerende så meget du har styr på - især det at du tænker på havens fugle. Det er noget af det bedste ved foråret, når alle fuglene begynder at synge igen. Så vi burde alle gøre som dig for at "holde fuglene i haven". Jeg forstår godt, at du er en sand pindsvineven. Det er så hyggeligt. Vi har også en i haven og tror, at den har overvintret ude i afdeling D, som kun er overdækket med en åben væg i vores udhus, helt nede i det bageste hjørne.
    Jeg glæder mig rigtig meget til at se hvordan det beskårne træ tager sig ud og til at se alkymisten til foråret.

    SvarSlet
  17. Smukke billeder som altid - og sikke mange blomster du har endnu.
    Ønsker dig en god tirsdag.
    Knus Hanne Bente ♥

    SvarSlet
  18. Sikke skønne billeder fra din have :-) Nåh, hvor er pindsvinet sødt. Vi har ikke haft pindsvin i et par år nu - ved ikke hvorfor. Vi havde ellers pindsvin-unger i vores stald på et tidspunkt.

    Kh. Marlene

    SvarSlet