fredag den 15. marts 2013

HJÆLP... dilemma i drivhuset.

 
Se lige hvad jeg fandt i drivhuset i dag!
Jeg har ikke så meget forstand på larver. Mon det er en kålsommerfuglelarve?

 
Jeg opdagede den, fordi bladene på nogle af mine småplanter så sådan ud.
Dilemmaet er nu, at jeg ikke ved hvad jeg skal gøre ved larven. Planteelskeren i mig ville smide den udenfor i kulden.
Men dyreelskeren i mig synes, at det er synd, for den vil jo dø udenfor i frostvejret. Og det er da også lidt livsbekræftende og sjovt, at finde sådan en lille fyr midt i dette kolde vintervejr.  
Så enden blev, at den sidder dernede i drivhuset på stokrosen endnu.
Hvad ville I gøre?

 
Småplanterne er frølinger fra sidste år af stokrosen Alcea rosea 'Chaters Salmon Pink'.
 
Alcea rosea 'Chaters salmon pink', Stokrose
Billedet har jeg lånt hos Kerneliv.
 
Frøene har jeg købt hos Kerneliv . Og jeg har altså ikke lyst til at ofre mine fire små planter af disse skønheder til larven :-)

21 kommentarer:

  1. Hvor er den flot din stokrose og derfor ville jeg nok give den lille fætter en anden plante at guffe på, så det ikke går ud over den lille ven.
    Hvad det er for en larve ved jeg desværre ikke og jeg synes ikke at jeg har set sådan en før, med kun ben i enderne.
    Man kan jo heller ikke lade være med at tænke på om det mon lige præcdis er en af de gode eller sjældne og så er det jo ærgerligt at have smidt den på porten.
    Venligst Vibeke

    SvarSlet
  2. Det ligner en målerlarve. Hvis det er en målerlarve bevæger den sig på en meget karakteristisk måde hvor den sætter det bageste benpar op til det forreste og krummer hele kroppen.
    se evt.
    http://www.kolonihaveportal.dk/sommerfuglelarver.shtml
    http://www.denstoredanske.dk/Natur_og_milj%C3%B8/Zoologi/Sommerfugle/m%C3%A5lere

    SvarSlet
  3. Kære Hanne,
    Her er jeg altså benhård - ud med slynglen!

    SvarSlet
  4. Jeg kender ikke sådan en larve, men hvor er din stokrose da smuk, den må du ikke lade larven gnave i sig, det ville være synd.
    Men jeg forstår godt, du har svært ved bare at smide den på porten.
    Knus
    Lisbeth

    SvarSlet
  5. Jeg gættede på larve fra en natsværmer. De har også ind imellem slået sig ned i mit drivhus om vinteren og ædt løs at de nye blade på det vinter opbevarede.

    Passer godt med ovenstående link ;O)

    SvarSlet
  6. Jeg forstår til fulde dit dilemma, jeg ville altså heller ikke kunne nænne at smide den lille grønne fyr ud i kulden. Kan du ikke købe et salathoved han kan få og gnaske i, så den smukke stokrose kan få et øjebliks ro... ;)

    SvarSlet
  7. Jeg er ikke i tvivl og ville træde på den. Der er ikke noget så sørgeligt som når mine tomater og tomatplanter bliver ædt af lange grønne fyre.

    SvarSlet
  8. Tja, Hanne, jeg ved ikke, hvilken slags larve, du dér har fundet, men jeg ved godt, hvad jeg ville gøre med den, selvom jeg også er dyreelsker. Jeg tilslutter mig Lisbeth - jeg ville også træde på den.
    Stokrosen er vel nok smuk.

    SvarSlet
  9. Det er en modig og standhaftig lille grøn fyr der har slået sig ned i dit drivhus, men jeg ville nu alligevel sige farvel og tak til ham... vi vil jo gerne kunne nyde billeder af din smukke stokrose senere ;o)

    Ha en go aften...

    SvarSlet
  10. Hej Hanne

    Jeg ville overhovedet ikke være i tvivl, den ville gå til soveland med det samme. Det eneste der får lov til at være i fred her, er mariehønsene alt andet kryb er ikke velkommet. Men når det er sagt er den da meget sød.
    God Dag og fangst.

    Knus herfra det midtfynske, Pia

    SvarSlet
  11. Næ HØR NU. Jeg har ofte spekuleret over det fuldstændigt hysterisk vanvittige i, at vi elsker sommerfugle, men hader larverne. Homo Sapiens i en nøddeskal siger jeg bare! Jeg ville også være ked af, at den ødelagde mine plantepuslinger, men jeg ville nok være ikke-menneskelig-agtig og købe et salathoved til den. haha.

    Flora fra bloggen "Floras Univers" (hun ligger i min blogroll), har vist lidt forstand på kriblekrable. Prøv at spørge hende om ikke hun kunne kaste et blik på din lille grønne guffende gæst. Hun er ikke så aktiv med indlæg for tiden, men hun svarer altid temmeligt hurtigt :-)

    SvarSlet
  12. Det er da en super skøn stokrose.. men Nette er inde på noget at vi er lidt mærklige hvad angår vores forhold til dyr! :O)

    SvarSlet
  13. Ja ja da kort proces. Den skal væk. Du kan jo ikke være sikker på, hvis du nu købte et salathoved til den, at den lige har lyst til at spise det. Det kan være den bedre kan lide den fine stokrose? Og så er du jo lige vidt!
    Tænk hvis den forgriber sig på andet og mere, når stokrosen er spist?

    SvarSlet
  14. Det er planten eller larven, mit valg er klar, håber du har husket din vinterfrakke lille ven.

    SvarSlet
  15. Kære Hanne.

    Ja, selvom jeg er dyreelsker, ville valget mellem den ovenud smukke stokrose og den lille grønne frækkert heller ikke være svært. Jeg tror det er et enten/eller spørgsmål. Jeg blev fuldstændig forelsket i stokrosens farve og har også været inde på Kerneliv, for at kigge frø. De beskriver din stokrose som værende lyserød, men har den ikke en abrikos/laks undertone? Det antyder navnet jo. Grunden til at jeg spørger er, at jeg er ved at lave et bed med sart lyserød, lime og abrikos/laks. Derfor er den rigtige farve vigtig for mig. Og en abrikos-lyserød stokrose ville være som en gave sendt fra Himlen til netop det bed.

    Mange snevejrshilsner og knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Jo, jeg tror helt sikkert at den bliver lakse-abrikos farvet, det er ihvertfald den farve jeg har købt den for :-) Den skal nemlig bo i nærheden af min Alchymist rose.
      Ellers kan jeg anbefale denne:
      http://www.thompson-morgan.com/flowers/flower-seeds/perennial-and-biennial-seeds/alcea-rosea-peaches-n-dreams/2720TM
      Dem såede jeg for mange år siden og de var skønne. Nu får jeg helt lyst til at så dem igen, men jeg vil lige og vente og se farven på dem jeg har nu :-)
      Knus

      Slet
  16. Så har jeg en update om 'dyret' :-)
    Da jeg havde en rest af et iceberg-hovede, som alligevel skulle smides ud, bor larven nu på det i drivhuset. Det ligger på en anden hylde, hvor der ikke er grønne blade på planterne endnu.
    Jeg checker drivhuset dagligt, så jeg har tænkt mig at holde øje med den, og kravler den tilbage på planterne, så er det ud. Så hvis den gør det, er den selv ude om det, for jeg har sagt det til den :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for opdateringen. Så kan jeg sove i nat :0)

      Slet
  17. Søde Hanne,

    tusind tak for hjælpsom og venlig info. Alchymist ville danne et forrygende makkerskab med dette vidunder af en stokrose. Godt tænkt!!!!!:o)

    Ja, nu gør det lille grønne bæst klogt i at høre efter, hvad Mor Hanne siger og som en artig lille dreng spise sin iceberg, for der er temmelig koldt udenfor.....brrrrr:o) Men at forgribe sig på stokroser, som er en af de allerskønneste planter, er noget nær en dødssynd!!!!

    Sender dig knus og varme tanker i snevejret

    SvarSlet
  18. Ja jeg ville nok også finde et andet logi til den lille fyr....inde i hækken måske ;o) Det er såden en lille larve vi ville kalde en tælle larve - da det ser ud til den tæller hvert skridt den tager ;0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet