fredag den 8. juni 2012

Mine tidlige Clematis del 1


Hér ved København siler regnen ned, og det er jo dejligt, for vi trænger til den. Og så har jeg en god undskyldning, for at sortere lidt billeder igen.
En af mine absolutte yndlinge i haven er Clematis. Min have er jo ikke så stor, så jeg elsker det jeg kan gro i højden.
Herover ser I min Montana rubens 'Tetrarose'. Den frøs fuldkommen tilbage forrige vinter, og jeg var virkelig ked af det, for den var så skøn på hegnet rundt om drivhuset. Det kan I se hér.


Men heldigvis begyndte den at skyde igen hen på sommeren, og nu er den godt igang igen.


Det er en stikling fra min veninde i England fra hendes forrige have, så derfor er jeg også ekstra øm om den.


Den blomstrer på begge sider af espalierhegnet, og dette er synet fra mit arbejdsbord i arbejdshjørnet.


Op ad væggen på vores redskabskur med det lille hvide vindue står den skønne 'Wada's Primrose, som jeg viste jer et billede af for nogle uger siden. 


Den lyser så dejligt op dernede under pergolaen.


Den har meget store blomster i en skøn farve.
Normalt er den lige så dejlig som i år, men sidste år havde den ikke en eneste blomst. Sikkert også pga den hårde vinter. Så jeg er rigtig glad for at se den tilbage i fuldt flor igen.


Er den ikke skøn med de lysegule støvdragere. Og det lidt kølige vejr har bevirket, at den har blomstret sådan i næsten tre uger nu.


Som I kan se på billedet her taget fra vores terrassedør, kan jeg nyde 'Wada's Primrose' også inde fra huset, men den bliver nu næsten overskygget af den skønne 'Nelly Moser' på den anden ende af pergolaen.


Hun står som den skønneste kugle af blomster lige nu. Og hun matcher perfekt de høje lyserøde Lægebaldrian, som står i det samme bed til venstre.


Jeg tror ihvertfald at i år er et godt Clematis år, når jeg ser på hvordan mine blomstrer indtil videre.


Jeg synes hun er så smuk med de mørke støvdragere.

I del 2 får I Clematis 'Josephine', 'Alexandra', Montana 'Grandiflora' og 'Multiblue', men det bliver en anden dag.

21 kommentarer:

  1. Hvor er de skønne!

    Hjerteligst

    SvarSlet
  2. hvor ser det skønt ud:) Anne Gine

    SvarSlet
  3. Kære Hanne. Hvor er de smukke. Ja de fleste af mine - på nær 2 - er gået til. Kan ikke det der med Clematis, men ikke at det holder mig tilbage. Har købt 3 nye, som jeg nu håber på.

    Kh Lise Lotte

    SvarSlet
  4. Ja jeg har faktisk også mistet et par stykker i år. Så på med vanten og prøve igen. Derfor er det godt med lækker inspiration, inden turen går til planteskolen. Det er bare svært at vælge, synes jeg. Men som du skriver, man kan jo altid finde en plads i en lille have, en »kammerat« at læne sig op af - så at sige.
    Tak for inspirationen.

    SvarSlet
  5. Det ser MEGA skønt ud. Din have må ligge lunt, der er kun 2 af mine Clematis der er i blomst.
    Kh. Margrethe.

    SvarSlet
  6. Hvor er det godt din Montana kom igang igen, for den er bare skøn. Jeg har selv en i haven jeg kunne græde over hvis den gik til. Men hvor er de bare flotte dine clematis!

    SvarSlet
  7. Skønne clematis og hvor ser det dejligt og hyggeligt ud i din have. Og 'Wada's Primrose' er da rigtig flot :-)

    SvarSlet
  8. Dejlige billeder du deler Hanne. Altid god inspiration. Jeg har selv en stor have og derfor glemmer jeg tit noget i højden, men det er jo virkeligt til at se på dine billeder hvor meget det betyder. Nyder også dine smukke akalejer, kan godt li at planterne får lov til at bestemme lidt selv ;)
    Gode tanker herfra
    Hilsen Susanne

    SvarSlet
  9. Der er godt nok gang i dine clematisser, hvor er de kønne. Den der Wada´s Primrose kunne jeg godt tænke mig. Hvilken beskæringskode har den?
    Min Nelly Moser er slet ikke startet endnu, så nu er det dig, der er foran, men du fik også regn før mig :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Wada's Primrose er beskæringskode 2. Men 7-9-13 netop den har jeg aldrig haft visnesyge i. Det er da utroligt at din Nelly ikke blomstrer endnu. Min startede sidst i maj.

      Slet
    2. Mange af mine er bagefter, det med at gro i træerne er ikke altid godt, men den er godt på vej :o)

      Slet
  10. Hvor er de fantastiske Hanne. Min blomstre ikke endnu, desværre. Jeg håber de snart kommer for jeg længes efter at se dem.

    Kh. Anne-Mette

    SvarSlet
  11. Herligt, at dine clematis trives og blomstrer fint i år - det kan man ikke tage for givet med dem. Nelly Moser iriterer faktisk mig lidt, fordi jeg synes, dens smukke farver falmer alt for hurtigt.

    SvarSlet
  12. Det kan godt ske din have ikke er så stor Hanne, men hold op du har mange skønne planter :-D
    Den der "Nelly Moser" har jeg jo været lidt irriteret på....altså dem jeg selv har. De er nemlig købt som "Multi Blue", men det stod jo klart for mig da de sprang ud, at det var det i hvertfald ikke!.
    Ja nu har jeg dem jo i haven, og jeg dur ikke til at være sur i længere tid så nu er jeg begyndt at syntes at de er søde nok. Og jeg skal ikke klage over blomstringen af dem. For de blomstre som fik de løn for det.
    Men så er spørgsmålet bare Hanne, hvornår skal de klippes? eller skal de overhovedet klippes? (De planteskilte jeg har er jo fra "Multi Blue")
    Ha´en god aften.
    Marianne :-D

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det var dog irriterende, at få de forkerte planter. Min Nelly Moser har altid blomstret godt, selv i de 'dårlige' Clematis år, så hun er ikke et dårligt bytte.
      Det er også beskæringskode to. Dvs. du skal kun klippe de visne spidser af, hvis der er nogen, og hvis du synes hun er kommet ud af facon, efter blomstringen. Jeg klipper mine kode 2 ned ca. hvert 5 år, når jeg synes det bliver for rodede at se på. Min Nelly Moser blev klippet ned for en 4-5 år siden. Men jeg har passet på at hun ikke blev rodet, så jeg håber ikke at jeg behøver at klippe hende helt ned foreløbig.

      Slet
  13. Åh, Wada's Primrose er da bare for smuk - en rigtig dejlig en at putte ned (op) i mit nye hvide bed. Ja... Nelly Moser er skam også uovertruffen, men den har jeg allerede.

    Du har ret i at clematis bare er så dejlige i haven og man kan have rigtigt mange af dem på mindre plads, når de ikke fylder forneden.

    (vil også lige sige pøj-pøj til dig til på tirsdag).

    knus og varme tanker fra Ulla

    SvarSlet
  14. Hvor er det nogle skønne clematis du har :-)))

    Jeg har også købt et par stykker mere til samlingen. Dem kan man næsten ikke få nok af.

    SvarSlet
  15. Fantastiske frodige klematis Hanne......kan sørme godt forstå du nyder det pragtfulde syn :0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet
  16. Tillykke Hanne, og så håber jeg du har solskin.
    Knus
    Lisbeth

    SvarSlet
  17. Wow - hvor har du mange fantstaisk smukke clematis. Jeg tror at jeg vil se mig om efter den skønne 'Wada's Primrose. Jeg glæder mig til del 2 :-)

    SvarSlet