mandag den 6. juni 2011

Åkander og Clematis.

Sikke en varme vi har haft. Mennesker og dyr har svedt, men nogle af planterne kan godt lide det. Især dem som har vand nok :-)


Jeg har aldrig før haft 4 blomster i min åkande på én gang. Det er nu også kun 3. sommer jeg har min havedam. Og der er 4 knopper mere på vej.


Åkanden har intet navn, da den er købt som assorteret hvid med gul midte.
Om aftenen folder blomsterne sig langsomt sammen. Og når de er halvvejs ligner de simpelthen de lækreste blødkogte æg :-)


Denne åkande står kun på 50 cms dybde, så den blomstrer først.
Det eneste jeg gør ved den, er at jeg 'vader' ud i dammen tidligt på foråret og stikker 3-4 gødningskugler ned i leret i potten, som den står i.



Denne lille fyr eller fyrinde kom forbi idag. Der har været en sværmen af mindre Guldsmede, de blå og grønne hele ugen, og de parrer sig lystigt. Så fiskene hygger sig rigtigt med at spise deres æg.


Clematises 'Nelly Moser' er sprunget ud.
Hun virker ikke som om hun overhovedet har taget skade af vinteren. Selvom hun faktisk står ret udsat her på pergolaen.




Også Clematis 'Josephine' er sprunget ud. Den har de mest fantastiske dobbelte blomster.
Men de ser lidt svedne ud i år. Det er nok pga. den bagende sol vi har haft.


Hun har ikke helt så mange blomster i år som hun plejer.


Denne hér er tosset. Det er 'Ville de Lyon'.
Jeg glemmer altid at klippe den tilbage om foråret, fordi den står vokset ind i en gruppe 1 Clematis.
Så derfor blomstrer den så tidligt. Ét år havde den endda næsten dobbelte blomster, men det har den ikke haft siden. Er der andre som har oplevet det?


Faktisk gror denne Clematis slet ikke hér. For jeg har nemlig flyttet den to gange, men den er bedøvende ligeglad og vender tilbage hvert år. Så nu får den lov, selvom den bliver så kedelig forneden midt på sommeren.

11 kommentarer:

  1. Sikke smukke åkander, ja de ligner næsten smilende æg...:-)
    Jeg elsker Clematis, men 2 af dem har ikke overlevet vinteren. Det var de der skulle blomstre nu. Men resten gror godt..:-o)
    Nelly Moser og Josephine er rigtig smukke.

    Hej fra Lisbeth

    SvarSlet
  2. Ja åkander er så perfekte at de ligner noget man kunne sætte tænderne i. Lyder som en dejlig lille biotop du har kørende der. Vand fisk planter. Skønt. Naturen er spændende at iagttage.

    SvarSlet
  3. Smukke åkander. Vi har lige renset vores bassin helt op i foråret og sat nye åkander. Der går lige lidt inden de blomstrer ;-)

    SvarSlet
  4. Sikke en flot åkande. Vand i haven står højt på min ønskeliste.. Jeg har ikke oplevet Ville de Lyon blomtre dobbelt endnu - faktisk er min slet ikke sprunget ud endnu, og ser mistænkelig krøllet ud! Men lader ikke til at være visnesyge, så jeg venter lidt med at klippe i den.

    SvarSlet
  5. Ja, sikke yndige åkander!
    Min 'Ville de Lyon' er også lige sprunget ud. Det er en fantastisk farve den har.

    SvarSlet
  6. Det er bare så fedt, når planterne bestemmer selv! I hvertfald dem, som man kan lide... de andre kan pakke sig kan de! :D

    Jeg er vild med dine Åkander.... man bliver så tankefuld af at iagttage dem, synes jeg!
    Og Josephine er da en skønjomfru uden lige!

    Tak for turen, Hanne!
    Marianne fra den helbredende Have

    SvarSlet
  7. Hej Hanne.
    Tak for din hilsen på min blog.
    Hvor er dine åkander fine!
    Jeg glæder mig til at se endnu mere fra din skønne have.
    Mange hilsener fra Solsikke

    SvarSlet
  8. Hej Hanne

    Dejlige åkander og skønne clematis - uanset hvordan de opfører sig. Så længe de trives og blomstrer, ikke.

    Jeg har været lidt sløv på bloggen, jeg har stadig en masse på din, jeg skal have læst mere i dybden. Der er meget andet, der fylder i denne tid. Men du skal vide, at du inspirerer, uanset hvor meget/lidt, jeg får skrevet retur!

    SvarSlet
  9. Dejlige clematis. Nelly moser var den første clematis jeg købte. Hun er dog gået til de evige clematis marker efter en del flytninger. Josephine er på ønskeseddelen og Ville de Lyon stå til en meget svarlig flytning. Om den klare det må tiden vise.

    Hanne, jeg kan se at du bor i Storkøbenhavns området, og efter som du er nysgerrig efter clematis, så er du velkommen til, at kigge forbi og se, hvordan jeg har anbragt mine ved selvsyn. Hvis du har lyst til det,bor jeg i Helsingør kommune, men du kan jo sende mig en mail.

    Ha' en dejlig dag:-)

    SvarSlet
  10. Hej Madam Bæk.
    Jeg vil meget gerne kigge forbi og se dine Clematis. Men det må nok desværre vente et par måneder, for jeg er blevet opereret 3 gange i venstre arm hér i foråret, så indtil videre må jeg kun køre bitte-små ture.
    Men det kunne være rigtigt sjovt at se hinandens haver på et tidspunkt. Nu kender man den jo næsten fra alle billederne :-)
    Du må have en dejlig dag også... er det bare mig, eller er det næsten blevet for koldt nu.

    SvarSlet
  11. Min den ene åkande blomstrede én enkelt dag, så havde den lukket sig igen.. Er det normalt ?? Der er 3 knopper i alt og jeg har 6 åkander i min havedam. Havedammen er kun 60 cm dyb.

    SvarSlet