søndag den 8. maj 2011

Tulipaner og Løjtnantshjerte


Èn af mine absolutte yndlinge i forsommeren er Løjtnantshjerte.
Min største og ældste står lige midt i mit lyserøde bed. Den blev plantet i 2003 og er en billig gnalling fra et supermarked.
Den vil normalt helst stå i halvskygge og med lidt fugtig jord. Men det ved min heldigvis ikke, for den står i bagende sol i et lidt hævet bed, og den stortrives. Jeg kan dog godt finde på at vande den en enkelt gang eller to, for at forlænge blomstringen, men det er kun hvis det er meget tørt. Jeg har flere gange 'hugget' en bid af til at dele med andre.
Jeg synes at den passer perfekt sammen med Don Quichote tulipanerne, som forøvrigt er ligeså gamle.





Jeg må hellere gå til bekendelse med det samme... Jeg kan godt lide gule blomster :-D Både lysegule og mørkegule.



Disse små yndigheder er Mount Tacoma.



De har faktisk en lidt sjov historie.
Da jeg plantede træet i midten af billedet, stod det alene midt på græsplænen. Så jeg plantede påskeliljer, crocus og Mount Tacoma rundt om stammen.
Bag træet i billedet har jeg nu min 'øvre' havedam, som er mit luksus-fuglebad med rindende vand :-)
De Mount Tacoma som stod hvor der er græs nu, er gået til. Men de tre som står bag stammen har kæmpet sig op igennem ekstra 20 cm jord i det hævede bed, for at komme til at blomstre. Se, dét synes jeg er jernvilje :-)

Sidst men ikke mindst, et billede af den søde pelargonie, jeg fik af mine to piger i dag på Mors Dag :-)


Den er jeg bare SÅ glad for, da jeg kun har én tilbage efter vinteren i år.

2 kommentarer:

  1. Det var godt at du blev glad for blomsten, Mor - man sku' tro at Laura og jeg kunne læse tanker :D

    SvarSlet
  2. Rigtig flotte billeder - kan rigtig godt lidt løjtlantshjerte.
    Flot pelargonie du har fået af dine piger -kan se at din ene pige pt er i England.
    Ha´en god dag:)
    Knus Hann Bente

    SvarSlet