onsdag den 18. maj 2011

Mit arbejdshjørne


Nede bag i haven har jeg mit arbejdshjørne.
Det skifter navn indimellem. I mange år hed det 'Det grimme hjørne', fordi det bare var jordbunker og skidt og møg. Nu kalder jeg det mest mit arbejdshjørne eller mit rodehjørne.




Det ligger lidt skærmet af fra resten af haven, så jeg kan rode lige så tosset jeg vil :-)




Det første man ser er min potte-ghetto.


Jeg er håbløs romantiker og kan ikke smide den mindste lille selvsåede 'frøling' væk, for man kan jo aldrig få planter nok. Jeg sår også en masse og tager stiklinger hele året.




Som I nok kan se, så er det virkelig et rodehjørne, men jeg vil pointere at det er organiseret rod :-)
Jeg har bare ikke tid til at rydde op om foråret, så hele hjørnet får som regel en tur i højsommeren, når der er mere stille i haven.




Hér er mine 4 kompost-bokse. De rummer meget, men jeg har kun lige nok plads, for jeg komposterer alt undtagen rodukrudt. Det lykkes mig altid at tømme dem mindt 2 gange om året, så det giver masser af dejlig kompost til haven. Vi har to kaniner som hjælper mig med råmateriale :-)
Forhåbentlig får jeg malet færdigt i år.


Det er skønt at kunne stå i tørvejr og arbejde, og hér er også dejligt skyggefuldt om sommeren. Samtiding fungerer denne plads som en kæmpe mistbænk, når jeg hærder planterne af fra drivhuset.




Hér bagved drivhuset har jeg skiftevis køkkenhave eller stiklinge-have, alt efter hvad jeg har lyst til det år.
Der ligger ukrudtsdug under hele området fra flisegangen og til plankeværket. Vi er naboer til en sportsplads på en skole, så det vælter ind med skvalderkål.
Men med dug og barkflis kan jeg holde det nogenlunde nede.




Til højre for gangen får skvalderkålen som regel lov til at gro, for vores kaniner elsker de grønne skud om foråret. De bor i Kanin-slottet i baggrunden.




Et lille kig ind i mit drivhus. Det er lidt tomt lige nu for meget står ude under halvtaget, fordi det har været så varmt. Jeg har også stadig mange planter inde i huset, fordi jeg kom sent igang med at så i år.

Drivhuset er på 'hele' 5m2, så her er tit meget fyldt. Jeg holder det frostfrit om vinteren med en varmeblæser, som står til automatisk at slå til ved 0°. Den har kostet omkring 100 kr. i et byggevarehus og kører på 5. år nu.
Jeg forer huset med bobleplastik. Det sidder hele året, fordi det giver skygge om sommeren, og fordi jeg er for doven til at tage det ned :-) Jeg skifter det ca. hvert 2. år.
Det koster mig 700-800 kr. pr. vinter at opvarme drivhuset. Men da jeg overvintrer mange dyre store planter, kan det fint betale sig.

10 kommentarer:

  1. Et virkelig skønt arbejdshjørne du har - gid jeg havde plads til det.
    Jeg har en mini tumleplads - et staudebed "meget lille" 4 pæoner + et rosenbed + et alpintbed - resten er der rhododendron i -
    men Hanne - jeg nyder min have - og det kan jeg læse at du også gør:)

    SvarSlet
  2. Kære Hanne.

    Allerførst vil jeg sige velkommen til bloglandet. Jeg håber, at du vil nyde det lige så meget, som vi andre gør.

    Det er et dejlig arbejdshjørne du har. Det kan man bare ikke undvære, hvis man laver planter som du. Kaniner giver et dejlig tilskud til haven. Vi havde selv to kaniner, der døde som 10 årige for end tre fire år siden. Men jeg kan godt savne de charmerende væsner.

    Ha' en dejlig aften.

    SvarSlet
  3. Tak til jer begge to :-)

    @ Madam Bæk: Det lyder godt at dine kaniner blev så gamle. Vores bliver 6 og 8 år lige om lidt. Det er far og datter.
    Jeg er meget, meget glad for dem. Vi fik vores første i '99 og havde 10 kaniner da vi havde flest, men nu er der kun disse to tilbage. Vi skal ikke have flere, men jeg har meget svært ved at forestille mig en have uden kaniner en dag, for de er bare de sødeste små dyr.

    SvarSlet
  4. Hej Hanne
    Et rigtig dejligt arbejdshjørne du har:)
    Knus Hanne Bente

    SvarSlet
  5. Tak igen, Hanne Bente.
    Nu håber jeg bare at indlægget bliver her denne gang :-)
    Ha' en god dag.
    Knus Hanne

    SvarSlet
  6. Hej Hanne
    Det må jeg sige, jeg er dybt imponeret. Nok har jeg en stor have, men alt det som du har gang i, det kan jeg slet ikke klare. Kompost og opvarmet drivhus ja og alt det andet som jeg slet ikke kan rumme nu.
    Til gengæld kan jeg snart fortælle dig hvad staudeclematissen hedder, jeg fandt skiltet og i aften kan du læse, hvad den hedder og se flere billeder på Høneballehaven :-)

    SvarSlet
  7. Hej Hanne

    Det var dog et skøøøøønt rodehjørne med det kønneste rod i verden...

    Tak for din hilsen, hyggeligt at 'møde' dig
    Anne Mette

    SvarSlet
  8. Tak for jeres rosende ord om mit rodehjørne.
    Jeg indrømmer gerne at det er lidt luksuriøst stort. Men drivhuset kom først og så var det nærliggende at bruge resten til 'roderiet' og jeg bruger næsten halvdelen af min tid i haven dernede med at potte og nusse alle mine plantebørn, så det bliver ihvertfald udnyttet.
    Komposten og opvarmningen i drivhuset er kommet til lidt efter lidt.

    SvarSlet
  9. Hej Hanne.
    Uhhh sikke mange skønne sager du har...Et rodehjørne er et must for enhver kreativ.
    Ha' en god lang weekend.
    Kh Lone

    SvarSlet
  10. Hej Hanne.
    Ja det var dog et dejligt arbejdssted du har der. Skal da vist lige have lagt hovedet i blød for at finde på noget lignende. (Har en mark på 10.000 M2, så kan jo bare tage noget af den :))
    MVH Lena fra Håstrup

    SvarSlet