fredag den 6. januar 2012

Sådan kan du så en masse frø uden drivhus.

Ja, nu skal vi jo snart igang med en masse dejlige frø :-)

Jeg ved at mange af jer ikke har drivhus. Men selv vi, som har et drivhus, kan nemt komme i pladsmangel.
Så jeg tænkte, at jeg ville dele denne super idé med alle jer frø-nørder derude.


Jeg vil skynde mig at fortælle, at dette ikke er min idé. Den stammer oprindeligt fra et forum, som hedder Winter Sowing på det globale net Garden Web.
Jeg var aktiv på dette forum i flere år, hvor jeg vintersåede i stor stil.
Vi delte billeder med hinanden af vores forskellige metoder, og det er derfor, jeg har disse billeder fra 2005-2007.


Det hele går i sin enkelthed ud på, at man sår i forskellige beholdere, som man alligevel har i en husholdning.
Trudy, som er metodens opfinder, så at sige, beskriver det hele indgående her.


Som I kan se på mine billeder, brugte jeg mange forskellige typer beholdere. Det var både for at eksperimentere, men også for at have nok. I 2006, som var mit 'værste' år, såede jeg 336 forskellige frø-typer. Jep, og det er ikke engang løgn :-) Jeg kan dog ikke anbefale så mange, for jeg kunne simpelthen ikke nå at tage mig af alle de frølinger på én gang.

På billederne herover har jeg sået i engangs-ølglas. Det vigtigste for at få det hele til at lykkes, er at der skal være huller både i top og bund, så frøene ikke drukner.
Man kan bruge f.eks. en strikkepind, som man varmer over ild og laver hul med. Men jeg købte en loddekolbe til omkring 70,-. Med den er det virkelig nemt lige at lave et par huller i hvert glas.


Disse bægre med låg har jeg købt i Metro, men man kan jo også bruge dem fra madprodukter. Der er smeltet hul i både låg og bund, og jeg har indtil videre genbrugt dem i 5 år. Cultura-bægret til venstre har fået toppen skåret ud, og så er der sat film under, som der så er prikket huller i.


Fidusen ved det hele er, at man kan så det hele i f.eks. januar, hvis man har bedst tid der.
Så sætter man beholderne udenfor i vejr og vind. Fordi der er huller i toppen også, får frøene naturlig væde fra regn og sne.
De får også den kulde, som mange staudefrø har brug for. Men fordi beholderne fungerer som små minidrivhuse og bekytter frøene, undgår man at frøene regner væk, blæser væk eller bliver spist af dyr.
I kan se de forskellige beholdere, jeg har brugt, på billederne, men det er kun fantasien, der sætter grænser.




En anden stor fordel ved metoden er, at efterhånden som frøene spirer, kan man lette på lågene ind imellem, så frøene kan blive hærdet af. I løbet af nogle dage kan de klare sig uden låg, da de jo så at sige er født ude i dette klima.


De fleste vintersåere planter de små frølinger direkte ud, når de har fået lidt størrelse, og det er også den nemmeste løsning, hvis man har plads i bedene, så de kan få lidt luft til at vokse.


Som I nok kan se, fungerer det rigtigt fint at så på denne måde.
Jeg synes personligt at det nemmeste var at have glassene i disse bedrollers. Der er smeltet hul både i bund og låg på bedrolleren. Det var nemlig rigtigt nemt lige at tage det store låg af i starten, når de skulle vænnes til sol og luft, og så på igen om aftenen, hvis det pludselig blev koldt igen.


Men som jeg har nævnt før, så er det svært for små planter, at overleve i mine tætte bede. Så de fleste blev pottet op i disse engangskrus. De har også fået smeltet et hul eller to i bunden til dræn. Og jeg bruger også mange af disse krus på 5 år nu, så det er ok for miljøet.

God frøsåning derude :-)
Og I må endelig spørge, hvis der er noget, jeg ikke har forklaret nok omkring.

35 kommentarer:

  1. 336 FORSKELLIGE slag frø på et år, det er da lige før jeg ville tro du var gal, hvis det ikke var fordi jeg har læst med på din blog så længe, og er klar over at det ikke forholder sig sådan :-)

    Må sige det har været noget af et projekt, det ville jeg slet ikke kunne overskue - ikke engang at få dem sået.

    SvarSlet
  2. Må man godt bande her? Hold kæft det er smart :o) jeg er meget imponeret. Jeg tror nu ikke jeg vil så 336 slags, men jeg såede nogen i efteråret, som bare står ude nu. Foreløbig er der ikke noget at se, og jeg kan heller ikke huske mere, hvad jeg har sået, men jeg kigger jævnligt efter dem :o)Jeg havde sat mærker på, men de forsvandt.
    Det du sår, er det så egne frø, eller er det købte?
    Tak for indlægget, det var supergodt.

    SvarSlet
  3. Det ser rigtig smart ud - både idéen med et "gennemsigtigt" låg og med at prikke hul i både låg og bund. Jeg har sat mine i drivhuset netop for at dyr ikke fjerner dem, men så er jeg usikker på, om jeg husker at få vandet. Så dette er en supersmart idé. Mange tak for delingen :-)

    SvarSlet
  4. he-he... Jamen Hanne du ER jo gal!!! Men på den fantastiske måde!!

    Ved første foto og overskrift var jeg næsten allerede stået af. Så for mig mandens forskrækkede ansigt over alle de tildækkede ting, men ved nærmere gennemlæsning (for én gangs skyld kan det betale sig at læse manualen..;o) kom der jo guldkorn på guldkorn ud af dig. Jeg tror jeg linker dette indlæg til mit idékatalog, for jeg skal vist læse det et par gange endnu!

    Tror nu alligevel ikke jeg vil kaste mig over 336 forskellige frø, men frøposerne er nu begyndt at hobe sig op - hvor pokker kommer de fra... ;o)

    Tak for et fantastisk indlæg, jeg sidder og forundres og glædes over din frøiver.

    Haveknuz fra mig

    SvarSlet
  5. Ja, jeg er godt klar over, at efter dette indlæg, så ville I helt sikkert tro at jeg er gal :-D
    Det er jeg også, ihvertfald have-gal.
    Som sagt var 336 for mange til mig ihvertfald. Jeg nåede hen sidst i august, før alle var pottet op, og mange gik til inden. Men med store nye åbne bede, hvor man kan plante direkte ud, så kan det faktisk godt lade sig gøre.
    @Lisbeth: Ja, band du bare :-D Det gør jeg også, når jeg bliver ivrig. Det var både egne, købte og byttede frø. Der er nemlig også et bytteforum på GW. Og der byttede jeg ivrigt i flere år. Det er derfor jeg ind imellem har nogle mystiske planter fra USA :-) Og ja, det er meget vigtigt med mærkater. På et par af billederne kan man se en lille sølv-firkant på beholderne. Det er aluminiums-tape som man kan skrive navnet på. Der bliver nærmest et print, og det forsvinder jo ikke. Det var sådan at jeg holdt rede på de 336 frøtyper.
    @susanne: Ja, det smarte er, at det hele faktisk passer sig selv indtil de vokser lidt til hen af foråret.
    @Fru Friis: Ja, jeg kunne jo forstå rundt omkring, at frøene hober sig op, så måske ender du alligevel med tildækkede ting overalt :-)

    SvarSlet
  6. Hanne hvor er det fantastisk, tak for deling af et super godt tips og tak for din meget brugbare vejledning. Det vil jeg helt sikkert prøve. Sidste år stod alle mine bakker på mit strygebræt som var sat op ved vindueskarmen, men det er altså begrænset hvor meget der er plads til.

    336...... Forskellige...... Shit det er mange :-)

    Rigtig god weekend
    Anne-Mette

    SvarSlet
  7. Ja jeg var også ved at gå bagover 336 er RIGTIGT mange! Jeg er i forvejen dårlig til at holde rede på, hvad jeg sår, så jeg må nok springe over der. Men ideen er da genial. Jeg er imponeret.

    SvarSlet
  8. Imponeret - det er vist ikke ordet... 336 forskellige frø - jeg er måløs... men nu er jeg også typen som aldrig i mit liv har sået et frø... arh det passer ikke helt - har vist haft noget i en krukke engang for datterens skyld :o) Og ja, har da også engang for mange år siden prøvet med køkkenhave... nej det med frø er bare ikke mig, men hatten af for alle jer der passer frølinger :o) Og din metode ser da ud til at være fantastisk - uden jeg ved en dyt om det ;o)
    Og så ku jeg vælge at lade det være en overraskelse, men vil nu alligevel lige fortælle dig, at jeg har sendt en lille pakke idag... :o)

    Ha en go dag...

    SvarSlet
  9. Holy makrel!!! Det kalder jeg en havenørd, rart at der findes andre end mig, der er lidt "skøre" med frøsåning. Men 336 slags kan jeg nu ikke prale af, at have sået på en´gang.
    Altså jeg elsker jo også at så frø fra forskellige blomster/planter. Jeg kan ikke lade være, at gå og kigge til dem flere gange om dagen, og når de så begynder de små, at titte hovederne op SÅ bliver jeg bare så eventyrlig glad.
    Sov godt.
    Hilsen Marianne.

    SvarSlet
  10. Hej Hanne. Du er jo simpelthen genial!!! Hvor var det et godt indlæg og lige i rette tid. Jeg vil lægge dit indlæg ind som foretrukken, da jeg tror, jeg kommer til at læse det mange gange. 336 det var godt nok voldsomt, så forstår jeg bedre alle de spændende planter du har i haven. Jeg har jo skrevet mange af dem ned på min liste over planter jeg måske/nok må anskaffe mig på et tidspunkt. Men nu tror jeg faktisk, jeg vil prøve at så. For et stykke tid siden opfordrede du mig til at holde åben have, eller i hvert fald blogtræf og jeg har fået den tanke, at når jeg i forvejen har sået mange planter, kunne det måske være interessant for andre at se, at det kan lykkes at så sine planter selv. Selvom jeg også har købt en del stauder, er der stadigvæk plads til mange frøplanter og stiklingeplanter, som jeg jo går rigtig meget op i. Så selv om haven er lille, kunne andre måske finde det interessant. Jeg synes ikke, du er gal, jeg synes som sagt, at du er genial!!! Tusind tak for dine helt fantastiske tips.

    SvarSlet
  11. Hanne - din lille frø-guru ! :) Tak for et sjovt, tankevækkende og lærerigt indlæg med indbygget manual. Det skal helt bestemt afprøves, men i lidt mindre målestok og måske ikke i år.

    Er det både stauder og sommerblomster du sår på denne måde?

    Du må have haft en mega-frodig have i det herrens år 2006 :)


    Ulla

    SvarSlet
  12. Hej Hanne,
    Sikke en energi du har. Dejlig med gode ideer til os andre. God lørdag.
    KNUS

    SvarSlet
  13. Der slap jeg lige for at bygge flere mistbænke. Ned i Silvan og købe bedrollers i stedet for :-). Fantastisk smart! Tak for tippet. Nu begynder mit hoved jo straks at snurre med ideer :-), men ingen af dem indeholder 336 forskellige frø. Kan godt forstå, at det var en engangsforestilling!, men man kan jo blive fristet over evne :-)

    Ha´en god weekend
    Birgitte

    SvarSlet
  14. Tusinde tak for de gode tips. Jeg sår også i næsten alle slags beholdere. Men det med bedrollers, har jeg aldrig hørt og før - fantastisk ide.

    Jeg syntes stadig at der er fuldstændigt fantastisk, at du har kunne overkomme at så 336 forskellige slags frø :-)

    Der er frø på vej til dig fra mig.

    God weekend

    Kh

    Gitte

    SvarSlet
  15. Det indlæg er jeg SÅ glad for!
    Jeg forud ser nemlig et større logistik og opbevarings problem henad marts måned her i Karlelunden.....men de der bedrollers som en form for mini drivhuse er da bare alletiders og svaret på mange af mine bønner ;o)
    Nu kaster jeg mig kun ud i en brækdel af dit tidligere kæmpe så-projekt.....men alligevel.
    Tak for det kære Hanne.
    Kh

    SvarSlet
  16. Sikke en smart ide, det vil jeg prøve med mine frø..... jeg gider ikke at ha' dem i vindueskarmen. Måske læste jeg for hurtigt, men hvis det ikke regner særlig meget - eller de står lidt i læ, så skal de vel eftervandes lidt her i vinterens løb ???

    SvarSlet
  17. Tak for alle jeres søde kommentarer :-) Jeg er virkelig glad for at I kunne bruge idéerne til jeres frøsåning hér i foråret eller senere.
    @Ulla: Jeg har mest sået stauder på denne måde, men det fungerer også fint med hårdføre sommerblomster, f.eks. valmuer. Det kan være at jeg skal lave et indlæg om dem også senere.
    De seje vintersåere på det forum jeg nævnte sår også mange sommerblomster. Det har jeg ikke gjort, for dem har jeg i drivhuset. Men det kan sagtens lade sig gøre. De skal bare sås lidt senere, hen omkring sidst i marts-april.
    @Birgitte: Jeg er glad for at jeg kunne spare dig for arbejdet med mistbænkene. Det jeg også synes er smart, er at man jo kan sætte bedrollerne væk om sommeren, så de ikke optager dyrebar plads hvor der kunne være blomster :-D
    Jeg planlagde ikke at så 336, men så mange var det bare blevet til da jeg var færdig. Jeg ved det så nøjagtigt fordi jeg har et excel ark over hvad jeg såede :-) Der var omkring 50 slags som ikke spirede, så det hjalp jo lidt på arbejdsbyrden.
    @Sussi: Ja, hvis det er meget tørt eller de står meget i læ, skal de nok vandes lidt. Det er bedst at sætte dem i noget, og lade beholderne trække vand nedefra, så frøene ikke vaskes væk. Senere når frøene er spiret, skal de selvfølgelig også vandes hvis det er tørt. Mange bruger et børnebadebassin som de bare sætter hele bedrolleren op i, så de kan suge det vand de har brug for.

    SvarSlet
  18. Kære Hanne - Jeg er godt nok imponeret - er du gal! Jeg forstår at 336 forskellige var lige overkanten for dig og må nu vide hvor mange forskellige frø der er passende for dig? Jeg synes at det kan være rigeligt med plantlinger fra 20 forskellige frøsåede sikke dog en tøsetøs jeg er!
    Jeg MÅ simpelthen prøve denne metode men bedrolleren... TUsind tak for tippet:)

    SvarSlet
  19. Kære Hanne,
    1000 tak for dette indlæg, lige hvad jeg har brug for! da jeg jo ikke har et drivhus og ellers kun kan så indenfor. Som jo ikke er optimalt! jeg må igang med at finde en bedroller!
    I år har jeg heldigvis ikke så mange frø som sidste år Puha.
    Mange søndags knus Gro

    SvarSlet
  20. Hvor får du dog al den energi fra.
    Tak for tippet.

    SvarSlet
  21. Hold da k... søde Hanne - der tabte jeg lige underkæben. 336 forskellige - oh my ;0) Du er da virkelig en entuciast af de helt store når det gælder frøsåning.

    Det ser jo helt professionelt ud med den plantegård du fremviser. Og ideen med bedrollers er super.....de sidste par år har jeg ud over zinkbakker brugt de dersens drypbakker ril fodtøj....de er altså også geniale til underskål når man har mange små potter :0)

    Hatten af for dit gåpå mod....men kan godt forstå ´du har sat frødosisen ned igen .

    Knus og varme smil Dorthe

    SvarSlet
  22. Kære Hanne.

    Hihi der har jeg da fundet min overmand. Hold da op, det kan man da kalde og være have-tosset, altså på en god måde. Hvis jeg sår 40-50 forskellige planter syntes jeg, at jeg har gang i meget.

    Tusinde tak for det spændende indlæg. Jeg gemmer det også, der var rigtig mange gode ideér.

    Ha´ en god dag.

    Mange hilsner herfra
    Lise Lotte

    SvarSlet
  23. "Wauw" er vist bare et ord, som dækker alt her.

    Pludselig føler jeg mig som en doven hund ;)

    Jeg blev i hvert tilfælde så imponeret, at jeg slog dit link op på Facebook. http://da-dk.facebook.com/froebutikken

    Tak for super fint indslag :)

    SvarSlet
  24. Tusind tak for herlig inspiration!
    Nu får jeg [næsten] selv lyst til at gå i drivhuset og så...! :-)

    Jeg har slet ikke tænkt på/vidst, at man kunne så udenfor el. i drivhus allerede nu, da jeg troede evt. frost ville tage livet af [specielt] de spirende frø.

    Da jeg tog mit nye drivhus i brug for 2 år siden, gik jeg også TOTALT-FRØ-AMOK, og selv om jeg syntes, drivhuset var pænt stort til at starte med, så løb jeg hurtigt tør for plads. Jeg stablede så-/priklebakker i hollandske løgkasser. Det hjalp lidt på pladsmanglen, men samtidig var der så også fyldt godt op!

    Fandt dog hurtigt ud af, at jeg slet ikke havde brug for alle de planter, der kom ud af det, hvorfor jeg sidste år reducerede mængden kraftigt (hvilket resulterede i, at jeg havde for FÅ planter). Så I år vil jeg gå efter en mellemting...! ;-)

    At jeg vil starte produktionen tidligt, det har DU - med dette blogindlæg - inspireret mig til. Tak for det! :-)

    *SMIL* fra Lisbet

    SvarSlet
  25. Hej Hanne.
    RESPEKT - jeg beundre din energi.
    Jeg kan slet ikke snakke med om hverken frø / stauder el.
    Ønsker dig en god dag.
    Knus Hanne Bente ♥

    SvarSlet
  26. Ej hvor er det en smart måde, især fordi vi har problemer med al den jord og dyrkning indendøre pga. allergi. Men kan man så og sætte ud allerede i februar? Ligger de så i dvale og begynder stille at vokse når det bliver "varmt" nok. (forstår godt selve drivhuseffekten) Og skal der vandes i starten når der er låg på?
    Tak for ideen, Hanne og for din herlige blog.
    Mange hilsener fra Laura :-)

    SvarSlet
  27. Kære Hanne,

    tusind tak for dit dejlige, interessante, lærerige og informative indlæg. Du er bare SÅ sej og jeg bøjer mig dybt i støvet over dit gå-på-mod og din enthusiasme.

    Nu ved jeg da hvad jeg skal bruge de store bedrollers, der blev i overskud efter oprydning til. Genialt!

    Jeg vil så gerne lære den svære kunst at få staudefrø til at lykkes . Men jeg får næppe stablet så stort et videnskabeligt blomsterlaboratorie på benene, som du seje frøgartner har præsteret.

    De kærligste havehilsner

    SvarSlet
  28. Du er bare top-tjekket, Hanne! Super indlæg. Bedre end mange bøger om emnet!

    Knus fra mig

    SvarSlet
  29. Tak for alle jeres kommentarer :-) Jeg er helt overvældet. Så var det da godt at jeg fortalte jeg om mine frøprojekter :-D
    @Lisbeth: Jeg vil sige at omkring 50 forskellige frø er passende for mig nu. Men det er stadig rigtigt mange, og jeg har travlt ind imellem. Men der er bare så mange frø som gerne vil sås, så det er svært at begrænse mig mere :-)
    @Frøskuffen: Tak fordi du delte mit indlæg på fb. Det var sødt af dig :-)
    @Laura: Ja, du kan sagtens sætte staudefrø og hårdføre sommerblomster ud allerede i januar-februar. Staudefrøene skal faktisk helst ud så tidligt, så de kan nå at få kulde. Hårdføre sommerblomster er de som selvsår sig i haven normalt. Nej, normalt skal der ikke vandes, fordi der jo skal være huller ovenpå låget, så regnen ligeså stille kan pible ind og vande naturligt.
    Jeg har netop idag været i Anchers og snuse lidt til foråret, og.. købe så og priklejord. Så om en uges tid ryger de første staudefrø i jorden hér hos mig. Juhuu :-)

    SvarSlet
  30. Hej Hanne
    Nu har jeg brug for et råd. Jeg har arvet nogle mistbænke. Dvs jeg har ikke set dem endnu, men det kommer, så snart jeg får sendt bud efter dem.
    Så kommer spørgsmålene: Hvornår kan jeg begynde med at sætte noget i dem, altså hvornår er det en god idé at starte. Hvad skal jeg sætte i dem, stauder eller sommerblomster. Jeg er jo ret meget novice med hensyn til såning. Nu skriver du så- og priklejord. Skal alt sås i det? Jeg kan huske at klokkerankerne skulle sås i almindelig pottemuld.
    Jeg har kigget på flere frøfirmaer, der er jo mange spændende sager, men jeg skal ikke have gang i for meget, for jeg kan ikke overkomme det sammen med alt det andet. Og det der med at prikle er jeg ikke så vild med.
    Nå det blev en lang smøre, men det kender du jo fra dig selv :o)
    Håber du har nogle gode svar. Lige om snart tager jeg på weekend, så det haster ikke.

    SvarSlet
  31. Hvor er det dejligt at se,at man ikke er alene om at forelske sig i mange flere frø end man har mulighed for at magte.
    Jeg har taget din ide med krus til mig.så kan jeg da altid presse st par frørationer mere ind.

    SvarSlet
  32. @Lisbeth
    Det lyder spændende med mistbænkene. De er gode til at så, og hærde af i. Jeg havde også én inden jeg fik min overdækkede arbejdsplads, og det fungerede rigtigt godt.
    Du kan sagtens begynde at så stauder i dem nu. Man siger efter første halvdel af januar, og det er jo fra imorgen :-) Senere kan du også sagtens så sommerblomster i dem. De hårdføre fra hen omkring 1. marts og de ikke hårdføre fra omkring 1. april-15 april alt efter hvor koldt det er, og om du vil dække dem med noget, hvis det bliver frost. De ikke hårdføre tåler ikke frost.
    Jeg bruger altid så og priklemuld, fordi jeg synes at det giver det bedste resultat. Du kan risikere at de små nye rødder ’brænder’ i almindelig pottemuld, fordi det er gødet.
    Jeg ville heller ikke lægge ud med for meget, for så kører du måske sur i det og får ikke et ordentligt resultat. Så et par stauder måske, bare for at prøve det, og så så mange sommerblomster som du orker, og synes at du vil passe igennem sommeren også.
    Jeg ville helt klart kun så noget som du også har lyst til at se på i haven, for ellers er det spildt med arbejdet. Jeg tror desværre ikke at du slipper for at prikle lidt, men det er ikke så slemt som man tror. Og jo større afstand du sår med, jo nemmere er det at prikle/potte op.
    Måske er der nogle af dine egne stauder som stadig står med frø? Så kan du jo eksperimentere med dem. Og ellers har jeg set af flere forærer frø væk på deres blogge.
    Jeg handler en del hos dem som hed Primafrø, de hedder Kerneliv.dk nu. Deres frø er billige og ikke for store portioner og så er deres porto også billig.
    @Oles have: Ja, du er kommet til det rette sted :-D Jeg har frø alle vegne, for jeg får også altid købt og tiltusket mig for mange rundt omkring.
    Jeg håber at du får glæde af den ekstra plads fra krusene.

    SvarSlet
  33. Hej Hanne
    Har lige set dit indlæg via en anden blog, hvor er det genialt. Har selv for første gang prøvet at så stauder. Dog ude i et koldt skur i kasser, og der skal man jo netop vande jævnligt. Vil helt bestemt prøve din metode næste gang.
    Gad vist om de undrer sig Bilka og jem & fix når nu alle deres kunder køber plastikkasser sammen med så jord og blomsterfrø ;-)
    Hilsen Susanne

    SvarSlet
  34. Hej Hanne
    Stor tak for et rigtig godt indlæg, som først og fremmest fik humøret til at stige gevaldigt, men også satte tankerne i sving. Sikke en idérigdom. Jeg har nu forsøgt mig med at så i plastkasser, dog i meget mindre stil end beskrevet i dit indlæg.
    VH Nina

    SvarSlet
  35. Hej Hanne. Jeg har linket til din artikel her i dag. Skriver lige til dig vedr. .-... du ved. på HAVEFOLKET. ;)

    KNUS
    M

    http://www.havefolket.com/2013/02/vintersaning.html?showComment=1360320385892#c3039104861756379462

    SvarSlet