mandag den 1. juli 2013

De skønne duftere, og den gule Frøstjerne.


Man bliver fuldkommen overvældet af de skønne dufte derude i haven lige nu, når det ellers ikke er for koldt eller vådt at gå derud. 


Den helt store dufter lige nu er den fyldte uægte jasmin i forhaven, Philadelphus virginalis 'Schneesturm'.


Den er den perfekte afløser for Dronningebusken, som er ved at afblomstre nu.


Den første af mine få roser til at spinge ud er 'Coral Dawn' ved pergolaen. Den får altid meget rust og taber alle bladene. Men den leverer dette skønne syn først på sommeren, så jeg lever med at den ikke er så køn senere.


Som I kan se, fejler blomsterne ikke noget.


Og de dufter skønt.


Lige overfor i det Lyserøde bed står den skønne pæon, Paeonia lactiflora 'Duchesse de Nemours'. Den dufter også pragtfuldt, og i år har den hele fire blomster :-)


Den er også køn i udspring.


Ikke så langt derfra står en gammel unavngiven arvesag som er både smuk og dufter.


Til sidst har jeg prøvet at tage nogle nærbilleder af den gule frøstjerne fra forrige indlæg.


Den er ca. 50 cm høj, men læner sig meget forover, da den står i skygge.


Jeg har desværre ikke noget navn på den, da jeg har byttet mig til frøene for år tilbage med en fra USA. Men efter at have googlet den, tror jeg måske at det er en vild frøstjerne.

***** 

Jeg har det rimeligt, uden de store bivirkninger fra min første behandling i sidste uge, så det er jo dejligt.
Men humøret 'hænger lidt med ørerne'. Det våde og kolde vejr hjælper selvfølelig heller ikke, for jeg er jo ikke så mobil, så jeg kan ikke holde varmen derude.

11 kommentarer:

  1. Hej Hanne
    Ja duften af jasmin er fantastisk skøn. Jeg tror også, jeg har schneesturm, jeg har i hvert fald den dobbelte. Coral Dawn er en smuk rose, den har jeg ikke. Jeg kan også godt lide din fine hvide pæon.
    Godt at høre, at du ingen bivirkninger har efter behandlingen. Mon ikke det hjælper på humøret, at få noget sol, det må vi håbe, og så også håbe, at der kommer sol og varme. Det er træls, at du ikke kan holde varmen derude, her midt i højsommeren, hvis man kan kalde det sommer.
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
  2. Jamen duften fra jasmin er jo bare essensen af sommer. Men som du jo så rigtigt skriver, er det ikke meget sommer vi har lige nu. Jeg er også sådan en der skal have varme, for at synes at det er hyggeligt at være i haven. Så jeg forstår godt at humøret er ramt lige nu.
    Håber du snart er overstået dine behandlinger og at solen vil skinne på os alle og varme vores haver. :0)

    SvarSlet
  3. Åhh så mange fine blomster du har i din have. Jeg kan næsten fornemme duften :-)

    SvarSlet
  4. Nåååeee... hvor er den skøn, din Coral Dawn!! Dejligt du fortalte lidt om gul frøstjerne... Jeg har den åbenbart selv i et hjørne, troede faktisk det var en brudeslør, men da der så dukkede gule blomster op, blev jeg en kende forvirret. Først fornylig var der en klog havequinde der sage gul frøstjerne, da hun så den og så kommer det jo meget belejligt at du lige kan bekræfte dette.

    Skal vi ikke håbe på at sommeren nu snart slår rigtigt igennem, så vi alle kan blive varmet ordentlig op. Roserne trænger også til lidt ro fra vand og vind. :o)

    SvarSlet
  5. PS. Nu gik jeg lige tilbage til dit forrige indlæg med den gule frøstjerne... også min var længe om at blomstre, så det må være ganske vist. Iøvrigt er den meget livskraftig nu og ser ud til at brede sig lystigt, men dog så den er til at styre.
    Nu skal jeg nok stoppe for denne gang... ;o)

    SvarSlet
  6. Tak for billederne af den gule frøstjerne. Den kunne jeg godt tænke mig at anskaffe. Det er så dejligt med noget gult til at bryde alt det lyserøde-

    SvarSlet
  7. Jeg må ud og kigge, for den ligner én jeg har fået af en haveven for nogle år siden. Jeg har ikke haft et navn, kun en fornemmelse af, at det nok var i frøstjernefamilien.

    Håber på varmere vejr, så du kan komme ud og få nogle havevitaminer :)

    SvarSlet
  8. Du har helt ret i, at duften i haven lige nu er helt utrolig. Sådan en rose som din coral dawn er jo nærmest so, en gammel ven, der vender tilbage. Op med humøret - de lover sommervejr til weekenden, og lige nu skinner solen her i Salling.

    SvarSlet
  9. Hej Hanne.
    Den fine gule frøstjerne har jeg også. Jeg har snust mig frem til at det (nok) er Liden Frøstjerne.
    Prøv at google Thalictrum minus ssp. minus

    kh.

    SvarSlet
  10. hej hanne , hvor er det dejlige billeder , jeg kender ikke den omtalte frøstjerne , men flot er den
    kh Diana

    SvarSlet
  11. Masser af kram fra mig til dig, søde Hanne. Jeg håber varmen og lyset kommer til os nu, så du kan få det arrangeret så du kan være ude lidt mere. Knus Anne Mette

    SvarSlet