torsdag den 10. maj 2012

Clematis Markham's Pink, Skumblomst, Magnolia Susan.


Det øser ned her ved København, så det er bestemt ikke undendørsvejr. Men så er det jo godt at jeg tog rigeligt med billeder forleden.
Her er igen den søde lyserøde Clematis 'Markham's Pink'.


Jeg er helt vild med de smukke blomster.


Der er noget feagtigt over dem, synes jeg :-)


Som jeg har skrevet før, har den været meget langsom om at komme i gang. Den står ved baghegnet bag min meget kraftige Rudbeckia Golden Glow, så den kæmper om næringen, tror jeg. Og samtidig blev den næsten helt 'skrællet' for blade af snegle sidste år.
Så derfor er jeg lykkelig for, at den i år har fordoblet sin størrelse og har 5 blomster mod 3 sidste år.


Kan I se her hvorfor, jeg synes den er næsten fe-agtig? :-)


Omme ved cykelskuret blomstrer nu en anden af mine små yndlinge, den lille Skumblomst, Tiarella cordifolia.


Den er så lille, yndig og fin. Det er en bunddækkeplante, som kan lide fugt, så min jord burde jo være perfekt. Men da min jord også kan tørre meget ud om sommeren, har den haft lidt svært ved at etablere sig, og jeg har måttet flytte den lidt rundt.
Men nu trives den og spreder sig her, som jeg gerne vil have.


Det er lidt svært at se, men der er faktisk småplanter ud over hele det stykke her, som virker bart i billedet.


Jeg elsker dette udsnit af Cykelskursbedet lige nu med de fantastike bregner, som ruller sig ud. Derover Clematis Alexandra, som står med mange knopper i år, og den pink Astilbe med det røde løv. De grønne rosetter er sene pink etageprimula og i hjørnet min søjletaks.  


Nu begynder min magnolia 'Susan' endelig at blomstre. Blomsterne starter i toppen af træet, som får mest lys, og de er lidt svære at fotografere, sådan oppe over hovedet.


Men heldigvis kommer der efterhånden også blomster længere nede.
Hun har virket sløj i et par år nu og blomstrer slet ikke så flot, som hun gjorde de første år. Jeg kan ikke helt finde ud af hvorfor. Nogen bud? Hendes blade forbliver gullige hele sæsonen. Jeg ved ikke, om det er de hårde vintre.


Men hun ser lidt sundere ud i år, så jeg håber at hun efterhånden er ved at komme sig igen, for jeg er meget glad for mit træ.

20 kommentarer:

  1. Den er meget feagtig og meget fin :o) Godt at sneglene har efterladt lidt at nyde ;o)Har lige smidt sneglegift i hele haven for at sikre alle mine små sommerblomster :O)

    SvarSlet
  2. Det er en meget dejlig clematis, og feagtig :-)Min clematis har mange knopper i år i forhold til tidligere år, så måske har den også bare været længe om at komme igang.

    SvarSlet
  3. Meget yndig klematis :) den ville også passe fint i min have!

    SvarSlet
  4. Dejligt at du viser billeder af blå himmel, her har det også regnet hele dagen, hun er super skøn din lille fe ;o)

    SvarSlet
  5. Har markhams pink og alexandra ikke næsten samme farve, men meget forskelligt udtryk? I dit cykelskurbed har du vist "skruet" planter ned.

    SvarSlet
  6. Dejlig clematis du viser - jeg har en der ligner bare i hvid - husker ikke navnet!
    Den lille skumblomst er vel nok fin.

    SvarSlet
  7. Smukke billeder og sågar en dejlig blå himmel. Det har vi bestemt ikke haft her.
    Tak for kigget.
    Ha´ en god aften.

    SvarSlet
  8. Skumblomster er bare søde - jeg er også vild med dem, og dejligt når nogle klematis er så tidlige på den, jeg har også en lille blå i blomst nu.

    SvarSlet
  9. Hej Hanne. det var da en yndig clematis.den kendte jeg ikke.
    sikke sent din Susan blomster.min er er næsten
    afblomstret.Og dejlige bregner.dem kan man ikke
    få for mange af.
    Hilsen jette (mit lille gods)

    SvarSlet
  10. Hej Hanne,
    Skumblomsten faldt jeg for sidste år. Har ikke set de fine blomster endnu, så nu går jeg og venter. Vil nemlig også bruge den til bunddække.
    Flot clematis i en farve jeg ikke har i haven. Smuk er den sørme.

    SvarSlet
  11. Jo den clematis er bare skøn... den skal noteres på min ønskeliste ;o)
    Min magnolia Susan er lige modsat... de første år blomstrede den nærmest ikke, men de sidste par år har den blomstret helt godt :o)

    Ha en go aften...

    SvarSlet
  12. Hvor er den skøn din Markham Pink, den kunne jeg godt blive forfalden til. Jeg elsker også at se bregnerne folde sig ud, de er helt utrolige.
    Tiarellaen breder sig også fint hos mig og blomstrer også nu.

    SvarSlet
  13. Meget yndefuld clematis du viser.
    Skumblomsten er også flot.

    Kh. Margrethe.

    SvarSlet
  14. Jeg er også ret vild med dit cykelskurbed med det grønne og mørke løv. Jeg har altid haft svært ved at få gruppe 1 Clematis igang, har faktisk en Macropelata som en veninde lavede til mig for 20 år siden - du tror det er løgn, men den er stadig kun en lille tynd ranke der ikke blomstrer - jeg fatter ikke hvorfor.
    Generelt tror jeg at den varme vi fik i januar og først i april og som begge gange blev afløst af frost og kulde har givet mange buske og småtræer et hårdt slag som har sat dem lidt i stå, måske er det også sket for Susan som også havde en hård vinter lige efter sin første sæson hos dig (såvidt jeg kan regne tilbage) Her hos mig er det gået hårdt ud over mine hortensia som alt for tidligt satte blade, de fik et ordentlig rap over snuden, alle blade blev svedet og de ser herrens ud. Min store gamle magnolia fik også svedet samtlige blomsterknopper og så i år lidt rusten ud.
    Hvis Susan ikke kommer ordentlig igang med at skyde nye skud ville jeg grave den op og kikke på rødderne for at se tilstanden og derefter plante den om.

    SvarSlet
  15. Hej. Jeg synes også, at der er noget fe-agtigt over din klematis. Den ligner lidt lille frøken Klokkeblomst fra Peter Pan! Jeg kanogså rigtig godt lide dit cykelskursbed med alt det flotte grønne. Jeg synes nu, at dit Magnolia træ ser rigtig flot ud. Jeg kan ikke rigtig få øje på noget gult løv, så måske har de to forrige vintre være hårde ved og nu er ved måske ved at komme sig. De to vintre gjorde rigtig meget skade på mange planter og træer, så jeg tror, der kan gå et års tid mere, for alt er kommet sig helt. Forhåbentlig er det sådan med dit Magnoliatræ og mine laurbærbuske!

    SvarSlet
  16. Den kære Skumblomst har jeg også og hvis du siger at den kan lide fugt, så har en af mine være meget sød ved mig. For jeg har nemlig bare gravet en op og den ligger stadig efter et halvt og og venter kun på mig :(
    Jeg må vist hellere få den i jorden!
    Jeg er ret vild med din klematis, den er rigtig yndig!!! Så når jeg får det nye hegn op så er det vist en der skal op og kravle :-D
    Mange knus Gro

    SvarSlet
  17. Hej Hanne
    Jeg elsker også Clematis og hvor er din Markham's Pink dejlig, måske vi også får lov til at se Alexandra når hun blomstre ?
    Min skumblomst er slet ikke så langt fremme, men jeg kan se det er generelt mine blomster er længere tilbage end hos jer andre - her må jo være koldere suuuuk !
    God Weekend.
    Mange hilsner
    Anita

    SvarSlet
  18. Skumblomst, aha, synes den ligner en 'fremmed' plante, som jeg har observeret på min gangsti, men ikke har taget mig sammen til at grave op. Den må jeg vist se lidt nærmere på. Jeg kan godt få øje på dine feer - smukke blomster!

    SvarSlet
  19. Hej Hanne.
    Flotte billeder du viser.
    Mine klematis er ikke så langt fremme som dine.
    Ønsker dig en god week-end.
    Vejret her er blæsende og kun + 7,0 grader.
    Knus Hanne Bente

    SvarSlet