torsdag den 23. februar 2012

Forår i dag... aaah...

... og jeg skal love for, at jeg i dag ikke holdt mig inde i drivhuset :-)


Se, hvor de små fine vintergækker står og nyder det lune vejr. Det er da bare den kønneste lille blomst.


Jeg er så heldig at have hundredevis i min have. Men alligevel graver jeg hvert år de største blokke op og deler dem endnu mere rundt.


Jeg fandt også et par erantis, som så småt havde åbnet deres små hoveder i solen. De fleste af deres søskende er dog kun lige på vej op ad jorden. Alt det grønne bunddække omkring dem er Jomfru-i-det-grønne-frølinger fra sidste efterår. Jeg var lidt spændt på, om de havde klaret frosten, men de ser fine ud nu.  


Den smukke Helleborus foetidus lå hen ad jorden, da det frøs, så jeg var ærligt talt lidt bekymret for den. Men se, hvor fint den har rettet sig.


Den har efterhånden fået lidt mere 'læberødt' på de yderste kronblade :-)


De her er nærmest et par små mirakler. Det er Allium multibulbosum. De var allerede kommet så langt op inden frosten. Vi fik ikke særligt tyk sne, så jeg troede, at de ville være helt ødelagt. Men se, hvor fint de står.


Og sidst på dagen kiggede nogle af guldfiskene frem under isen i dammen for første gang. Der var 5½ fisk inden frosten, og jeg har nu set 4 voksne. Så jeg er glad :-)

14 kommentarer:

  1. Så fint å se vårtegn , nydelige små hvite klokker.
    Det er like før det kommer noen små løkblomster opp av jorden her også.
    Jeg gleder meg , Marit.

    SvarSlet
  2. Ja selv om det er så svært at vente, så er det da en skøn tid, nu alting begynder at pible og selv dine fisk får lyst til at stikke næsen frem :-).

    SvarSlet
  3. Ja nu er vinteren på retur. Kønne billeder - tak for kigget!

    Hjerteligst

    SvarSlet
  4. Hej Hanne. Ja, det har været en god dag i dag og heroppe i det nordlige, er der også forår. Fuglene synger og der er lyst næsten til klokken seks! Det var nogle flotte planter, du viste i dag. Alting gror vist rigtig godt i din have. Rigtig god aften.

    SvarSlet
  5. Hej Hanne
    Godt du også kunne komme ud og nyde det i haven i dag. Sjovt nok har jeg også været ude og flytte rundt på erantis og nogle rodskud fra et par buske. Det kan godt være jeg skal prøve og dele nogle af mine vintergækker. Det er nogle fine store blokke, du har der.
    Helleborus foetidus er nok ikke det samme som en nyserod, selvom den ligner. Jeg har i hvert fald aldrig set min har læberødt, så din er nok lidt finere :o)

    SvarSlet
  6. Pewno jesteś szczęśliwa, że zobaczyłaś pierwsze, śliczne kwiaty w swoim ogrodzie i żywe rybki w wodzie. Pozdrawiam.*** Sikkert du er glad for, at du så de første, smukke blomster i din have og levende fisk i vand. Med venlig.

    SvarSlet
  7. Hej Hanne.
    Flotte billeder af nogle skønne forårsbebuder du viser.
    Ønsker dig en god aften.
    Knus Hanne Bente

    SvarSlet
  8. Hvor skønt at komme ud og se, at det hele rejser sig igen.

    Er det et stort arbejde at have fisk i haven ?

    SvarSlet
  9. Hej Hanne
    Hvor er dine vintergækker dog langt fremme.
    VH Nina

    SvarSlet
  10. Jeps, der var nemlig forår i luften i dag :-). Jeg går og hopper og i weekenden skal jeg ud i haven :-)

    Ha´en god aften
    Birgitte

    SvarSlet
  11. Skønt. håber vi kan nyde det lidt udendøres i weekenden.

    Flotte billeder af Helleborus fetidus. Kan godt lide dens fine røde kant.

    SvarSlet
  12. Åh hvor skønne billeder Hanne......det er simpelthen den bedste tid på året vi går i møde nu.....dagene længes og bliver lysere og de små vågner op i havne......SKØNT :0)

    Der må altså være varmere på Sjælland end i jylland.....suk ;0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet
  13. 5 ½ fisk??? Hvad er historien ;o)
    Jeg har også været spænd på, at se om der er liv i vores fisk, men der er stadig for meget is til at kunne se det.
    Jeg tror også jeg vil dele mine vintergækker i år. Det er ved at være nogle pænt store klaser, så det burde kunne lade sig gøre. Jeg kan dog bedst li når det er store klaser, men jeg vil jo også gerne ha dem flere steder i haven :o)

    Ha en go dag...

    SvarSlet
  14. Smukke billeder.
    Foråret er da ved at være på vej hos dig. Jeg fandt endelig erantis i haven i dag.
    Ha` en god aften.
    Tak for kigget.

    SvarSlet