fredag den 5. august 2011

Gult er godt.

I dag var det igen overskyet her ved København, og vi fik også lidt regn hen over eftermiddagen.

Så jeg tænkte at vi trængte til lidt sol-gule blomster på sådan en dag/aften :-)


Dette er citron-tagetes, Tagetes tenuifolia 'Lemon Gem'. Det er en af mine favorit sommerblomster, og jeg sår en masse hvert år. Det har den dejligste duft, når man rør bladene.


Jeg har en stor aflang zink-kasse med dem her ved siden af dammen. De har den perfekte højde i kassen, så hejren ikke kan nå ned til vandet og æde mine fisk :-)


Jeg må hellere lade være med, at kalde alle for mine favorit-planter, for egentlig har jeg nok kun favorit-planter i min have :-)
I får også et billede af denne her lige inden den er sprunget ud, fordi jeg godt kan lide det friske gul-grønne look, den har i knop.


Og se så hvilken farveglæde der udfolder sig. Den hedder Rudbeckia laciniata ‘Hortensia’. Det er en arveplante.


Den står nede bagved sammen med denne staude-solsikke. De er sat lidt i baggrunden, fordi de begge to breder sig rigtig meget.


Se, hvor de lyser op sammen :-) Og I kan se hvor høj Rudbeckia'en er. Hegnet er 2 meter!
Bl.a. derfor står den her, fordi jeg er nødt til at tøjre den til hegnet, så den ikke vælter omkring.


Hvis I kigger lige til højre for drivhuset, kan I se den helt nede bagved. Jeg elsker hvordan den bringer den del af haven nærmere med sin lysende farve.


Et par andre små gule yndigheder. De er lidt mere lysegule. Det er Dahlia 'Stargazer', som jeg såede fra frø for 4 år siden.


Og denne Dahlia hedder collarette 'Impression Fortuna'. Sidste år var den meget mere mørkegul.


De står begge i krukker her ved siden af mit gul-hvide 'Sol og Måne'-bed. Som I kan se, bruger jeg også citron-tagetes i dette bed.


Dette er gul abeblomst, Mimulus. Den står også i 'Sol og Måne'-bedet, men også flere steder rundt omkring dammen, da den godt kan lide at stå i vand.


Dette er Heliopsis 'Summernights', dagøje. Den er lidt speciel fordi den har mørke stilke og mørkegrønne blade.


Den står her i baggrunden af mit nord-bed. Den vil gerne stå fugtigt, så den trives godt i år.


På den anden side af den store Thuja, står en mere almindelig og lysere gul dagøje. Den er et arvestykke.
Planten til venstre er min orange solbrud, Helenium. Det er også et arvestykke. Den bliver så flot om en uge eller to.

8 kommentarer:

  1. Dejligt at kunne nyde din have når jeg nu ikke kan nyde min egen ;)

    SvarSlet
  2. Helenium og Rudbeckia er gode gamle stauder som jeg også engang har haft - her er de dog røget ud til fordel for mange andre favoritplanter. Jeg har det som dig jeg har så mange favoritter at jeg har svært ved at finde superlativer om de virkelige favoritter, men er det ikke sådan når man er plante- og blomsterelsker? Din have ser bare så dejlig ud:)

    SvarSlet
  3. Jeg har det helt som dig med de gule blomster på gråvejrs- og regnvejrsdage. Det er som om, at man trods alt får lidt solskin med på vejen. Jeg ser i øvrigt mindst 3-4 af dine gule her i indlægget som jeg godt ville eje...drømme-drømme!
    Og nu må jeg lige ud og daske lidt til min citrontagetes og finde ud af om den dufter :o)
    Hilsen Berit

    SvarSlet
  4. Ja her er jeg så ikke helt med, jeg har ikke så meget gult, men som Berit skriver, så er der et par stykker, som godt kunne friste :-)F.eks Summernights og Stagazer, de er kønne.
    Inden længe har jeg også nogle gule, men de breder sig for meget, så Bent har truet med at grave dem op, så kan jeg få plads til flere rhodoer :-)
    Ja så har jeg også gyldenris, men de breder sig nu også rigeligt.

    SvarSlet
  5. Heller ikke meget gult her men lidt er der jo altid ;0)
    har bl.a citrontagetes under agurkerne i drivhuset

    SvarSlet
  6. Hej Hanne. Det er vel nok en flot og dejlig have, du har. Jeg er imponeret over alle de forskellige planter. Jeg kan også godt lide gult og har selv et gult dahlia krukkebed, som blomstrer nu. Du har så mange spændende planter i din have. Jeg vil skrive dem op og drømme om at plante nogle af dem her i vores have. Måske er jeg heldig at finde nogle på nettet.
    Mange hilsner fra Birgitte på Nettet.

    SvarSlet
  7. Hej Hanne.
    Gult er en speciel farve - jeg har ikke ret meget gult i min have.
    Gule citroner som pynt i en skål - kan jeg godt lide......men er det ikke sådan enten elsker man gul eller er man ikke så meget for gul?
    Ha´en god søndag aften.
    Knus Hanne Bente

    SvarSlet
  8. Hej Hanne
    Gul er godt - ja det er så! I haven.

    Jeg tror faktisk slet ikke jeg er til gult, men som du ved, har jeg overgivet mig og er helt vild med gul i haven. Særligt Citrontagetes, men også gul solhat og gule dahlia.

    Det er som om man har en lille snip af solen stående og lyse op. Og så synes jeg den er sådan en fin glad kontrast til de rødlige og lilla farver.

    Solsmil herfra

    Marianne fra DHH

    SvarSlet