søndag den 4. august 2013

Hvorfor 41 Dahlia i krukker?

Dahlia 'White Star'

Ja, jeg kan godt forstå, hvis I synes, at jeg er lidt småskør, hø hø :-) Og så med mit helbred. Men der er faktisk en 'fornuftig' forklaring:

Jeg har nemlig ikke købt en eneste af dem i år.

'Sneezy'

For to år siden blev jeg opereret første gang i marts for min modermærkekræft. Så mange af mine overvintrede Dahlia gik til det år, og jeg fik kun købt få nye.

'No-name', da det skulle have været den hvide 'Peace Pact', men jeg er vild med denne farve :-)

Sidste forår, 2012, tog jeg revanche og købte en ordentlig portion nye knolde. Samtidig overlevede næsten alle vinteren, og jeg havde endda også sået nogle. Det blev opdaget, at min kræft var vendt tilbage i april, men da var jeg godt i gang med Dahliaerne allerede.

'Dr. P.H. Riedell'

Med god hjælp fra familien fik jeg dem igennem sommeren, og på mirakuløs vis overlevede de igen denne vinters opbevaring. Kun en enkelt gik til, så derfor er jeg nu endt op med 41 stk. :-)

'Christine' igen.

Jeg kan jo stadig ikke rigtigt komme ud i mine bede og arbejde, men da alle Dahliaerne står i 'krukkebede' på vores flisebelagte terrasser, kan jeg nusse om dem både i kørestol og med stok.

'Eveline' igen, nu viser hun mere den pink/lyslilla midte.

Se, det var da et rigtigt Dahlia-eventyr :-)

*****

I morgen skal jeg have 3. behandling med Ipilimumab, så i dag er jeg nøjagtig halvejs med mine 4 behandlinger med 3 uger imellem, dejligt :-) Jeg skal først scannes til september, når jeg er færdig, så indtil da er der ingen status på, hvordan det virker.

13 kommentarer:

  1. Vi venter på status og håber og krydser fingre endnu en gang for, at det virker. Dejligt at du er halvvejs nu og har det rimeligt med behandlingerne.
    God forklaring på alle din dahliaer, hvor er de skønne allesammen og godt du selv kan pusle om dem både fra kørestol og selv gående. Så har du dem at nyde, og i denne sommervarme kan vi jo ikke klage over vejret, udover at vi mangler regn, men en skøn måned har det været. Håber du har nydt den.
    Jeg kan godt forstå, du er glad for farven på No name :) White star er også rigtig fin, ja det er de jo alle :)
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
  2. Hej Hanne
    Det er da dejligt at du kan have alle dine mange dahliaer "lige ved hånden" på terrassen. Jeg kan lige forestille mig at det kribler i dine have-fingre hele tiden og så er det godt at der er mange planter at nusse om.
    Jeg kan godt lide den enkeltblomstrende Sneezy - man ser ikke så ofte de enkeltblomstrende.
    Fortsat god bedring - knus fra Berit

    SvarSlet
  3. Smart med en krukkehave i din situation - og smukt. Jeg er mest til de enkle dahlieblomster for tiden. Halvvejs med behandlingerne er vel som at stå på bakketoppen og kunne se hjem, kan jeg forestille mig.

    SvarSlet
  4. Hej Hanne.Hvor har du dog mange smukke dahlia.....og dejligt at du kan nyde og yde dem alle sammen.I eftermiddags besøgte jeg Sofienholm.Og jeg kan genkende mange af dine dahlia med dem jeg tog billeder af.Skal nok lave et indlæg.Pøj-Pøj med dine behandlinger. God aften knus Jette

    SvarSlet
  5. Skønne dahliaer du har, Hanne.
    Det undrer mig egentlig ikke at du har 41 Dahliaer i krukker for jeg husker hvor mange stauder du havde gang i at så i bedrollers engang - din skøre rad:o))) Du er virkelig en energisk nørd når du får lov at rulle dig ud og jeg er sikker på at du vender stærkt tilbage med såning og alt det andet havenørderi når denne omgang og genoptræning tillader det.
    Knus
    Lisbeth

    SvarSlet
  6. Enig, det er et godt dahlia-eventyr og skønt at du kan få nusset med planterne :-) Mon ikke også du klipper en masse med ind, så du også kan nyde dem indendørs? Og det er der jo en fordel i, så du får endnu flere blomster at nyde på terrassen.
    Knus Susanne

    SvarSlet
  7. Hej Hanne,
    Du har om nogen fortjent en dahlia blomstring af de helt store i år.
    Dejlige billeder og 41 er da en kæmpe flok.
    Såning af Dahlia har jeg til gode, men skal måske prøves.
    Du er ihvertfald en inspiration her i haveverdenen.

    SvarSlet
  8. Dahliaerne er smukke, jeg er specielt vild med eveline. den har jeg også, men den er ikke så smuk som din.
    God bedring med behandlingerne, hvor er det sejt du passer alle de krukker alligevel:)
    KH
    Marianne

    SvarSlet
  9. Det er jo genialt med Dahlier i krukker lige der hvor du kan nå dem og nusse dem og de er så smukke - jeg er vild med Christine. Fortsat god bedring, krydser fingre for at behandlingerne virker som de skal.

    knus Ulla

    SvarSlet
  10. Det var bestemt et rigtig Dahlia eventyr. Med en fin pointe. For det er da skønt, at du kan nusse om dem på terrassen, så du får lidt haveliv i år også. I øvrigt også meget nemmere med krukker end i bedene som vi har dem. Hvis man altså har et sted at opbevare dem, som du har.

    God bedring
    Birgitte

    SvarSlet
  11. Hvor er de dog smukke.
    Ha´ det godt.

    SvarSlet
  12. Dejligt eventyr og smukke georginer.
    Med venlig hilsen
    Lene Jensen Nordjylland

    SvarSlet
  13. Dejlige dahlia du viser. Dem kan man da ikke undvære i haven!
    De er så dejligt forskellige og super frodige.
    Venlig Hilsen
    Jette

    SvarSlet