onsdag den 15. juni 2011

Roser, årets første lilje, det orange bed og Ville de Lyon

Jeg tror jeg har nævnt at roser ikke kan lide mig og min have, så jeg har kun et par stykker. 
De får især rust, og bliver bare ikke rigtigt til noget. Men man er vel stædig, så ind imellem prøver jeg alligevel. 
Og et par smukke blomster får jeg da som regel også.


Denne er en billig Netto-rose, Queen of England, tror jeg den hedder.
Jeg tænkte at hvis den kunne gro, så kunne jeg investere i noget dyrere.


I år har jeg sprøjtet mod rust én gang, og det ser da også lidt bedre ud.
Men de fleste af mine roser frøs også meget tilbage i vinter. Og min New Dawn døde.


Dette er 'Pat Austin', som jeg har haft i et par år.



Den står hér i mit orange bed under æbletræet. Men jeg tror den får for meget skygge og konkurrence fra træets rødder.


Jeg går nu ikke rundt og græder dagligt over mine manglende roser, for jeg har heldigvis så meget andet som trives :-)
Hér et kig ud over det orange bed med de sidste lupiner og staudevalmuer, og årets første lilje.


Hér er årets første lilje hos mig. Orange Tigerlilje. Liljer kan til gengæld godt lide det hos mig :-)
Jeg fjerner dagligt lilje-biller og larver, så de er ikke pasningsfri. Men jeg synes at de er det hele værd med deres eksotiske blomster og duft.


Udsigten fra min bænk i det orange bed.


Min Clematis Ville de Lyon er meget tidligt på den i år. Det er en gruppe 3, og den blev klippet helt ned i marts, så jeg synes at det er utroligt at den allerede blomstrer.
Jeg tror faktisk også at denne er købt i Netto. Nogle gange kan man gøre et godt køb :-)


Den vokser ved den lille hvide bænk bag Kaninslottet sammen med en Clematis Hagley, som ikke blomstrer endnu.

12 kommentarer:

  1. Hej Hanne

    Flotte billeder! Åh ja, liljebiller.

    - Ungersvenden

    SvarSlet
  2. Hej Hanne.
    Keep up the spirit med roserne. Bænken nederst ser smuk ud med den lette indtagelse af klematisen. Er den købt eller hjemmelavet ?
    Henrik

    SvarSlet
  3. Hej Henrik.
    Bænken er købt i Metro for en del år siden. Jeg tror den kostede 100,-
    Den er ikke særlig solid, derfor står den lidt gemt her, så der ikke er en hel flok som sætter sig på den :-)
    Jeg sidder tit på kanten og snakker med kaninerne i indhegningen til højre i billedet. Det er dejligt at sidde her indhyllet i Clematis :-)

    SvarSlet
  4. Så smukt det orange bed er! Jeg likte den fine rosen!
    Ha en go aften!
    Helene

    SvarSlet
  5. Hej Hanne

    Igen skønne billeder fra dig og din have.

    Roser trives heller ikke rigtig her. Tror gemalen min fungerer som et levende fugleskræmsel, så de ikke tør gro deres rødder i hans nærhed. Han kæmper ihærdigt imod at få indført dem i haven - jeg kæmper den for, men er nødt til at få hans hjælp til at grave hullet :) Måske vinder jeg en dag.

    'Pat Austin' er nu fin synes jeg.

    SvarSlet
  6. Det er det man kan - gøre gode køb i Netto!
    Jeg synes ikke det gør noget, at det en gang i mellem bare er billigt og godt.

    Og det fedeste er at blive overrasket.... og det bliver man tit i sin have!

    Det er sjovt med dit orange bed - orange er sådan en Energi-givende farve. FUld af godt humør og spads! Mange er gul- og orange-forskrækkede, ved jeg! Ikke du og jeg ;)

    Mange eftermiddagshilsner fra
    Marianne
    Den Helbredende Have

    SvarSlet
  7. Hej Hanne,
    Jeg er ikke glad for at indrømme det men jeg sprøjter også mine roser. For ellers bliver det et meget trist syn:( Men måske skulle du overveje at give Pat Austin en lidt bedre plads? Sol og ikke denne kamp om vandet.
    Jeg må give Marianne ret i at orange er en farve med spræld i. Men jeg har kun 150 kvardratmeter så jeg må tænke mig godt om...
    Ville du Lyon er godt nok smuk :-)
    Rigtig god aften

    SvarSlet
  8. Åh, en skøn clematis....

    Mine New dawn frøs helt væk, så jeg måtte skære dem helt tilbage. men de kommer nu. De bliver bare ikke så store i år ;-)

    SvarSlet
  9. Hej Hanne
    Mine roser får også rust og stråleplet og hele herligheden, men der er smukke roser netop nu, så det glæder jeg mig over. Jeg sprøjter ikke, jeg har så mange, at det er en uoverkommelig opgave, synes jeg og det koster mange penge. Så jeg tænker hvert år, det går nok. Din lyserøde rose hedder Queen Elisabeth, så det smager lidt af Dronningen af England :-)

    SvarSlet
  10. Tak for jeres søde kommentarer :-)
    @Gro: Det er planen at hele det orange bed skal flyttes faktisk, derfor har jeg ikke flyttet Pat Austin. Men vi skal først have lavet plankeværk istedet for den håbløse hæk vi har, og der er ikke rigtigt finanser. Kan man flytte roser lige så tit man vil, ligesom stauder.
    @Ina: Der er også noget som skyder på min New Dawn, men jeg tror desværre kun det er vildskud.
    @Lisbeth: Jeg havde en sjat tilbage af sådan noget rosen-sprøjte-noget fra for flere år siden. Så jeg tænkte at nu prøver jeg igen. Men det er sådan et stort arbejde, og ja, det er rigtigt dyrt. Og jeg bryder mig faktisk ikke om at sprøjte, med både hunde og kaniner i haven.
    Og det virker som en håbløs spiral, for i år har de også bladlus, og det vil jeg af princip ikke sprøjte imod. Så jeg tror måske også bare at jeg vil lade stå til, og nyde blomsterne.

    SvarSlet
  11. Roser er vist altid lidt vanskelige, selv om jeg da ind imellem også har været heldig. Mine New Dawn har klaret vinteren fint, måske fordi de er stiklingeformerede og derfor står "på egen rod"? Den ene står for foden af 2 fyrretræer og er så flot som aldrig før.

    SvarSlet
  12. Min New Dawn frøs også noget ned i vinters, men er kommet fint igen. Jeg har en meget let jord, så der skal virkelig proppes noget god jord i hullet når der skal plantes roser. Men som du siger er der så meget andet smukt i haven nu.
    Det er en skøn lilje du har. Mine blomstrer ikke endnu. Liljebiller må man bare tjekke for dagligt.

    SvarSlet